De Jerr.e, vernoemd naar de jerrycan, is een draagbare generator voor elektrische auto’s. Gooi er een paar liter benzine in en je hebt zo’n 140 extra kilometers bereik te pakken voor je elektrische auto.
Zo heb je als eigenaar van een elektrische auto in geval van nood een eigen laadstation bij de hand. Het bijzondere aan de generator is dat het systeem onderdelen als een krukas, een vliegwiel en een dynamo combineert (en deels overbodig maakt) tot een compacte generator.
‘Het idee komt van ver terug’, vertelt Bekking. ‘Ik wist ooit een Solex aan de praat te krijgen, dat was mijn eerste technische milestone.’ Bekking was kortom ‘uiterst gefascineerd’ door technieken als de krukas en het vliegwiel, maar hij dacht: Dat is allemaal veel te ingewikkeld, dat moet toch simpeler kunnen?’
Oud idee
Nadat hij door omstandigheden tijd had gekregen om ‘een heel oud idee’ uit te ontwikkelen, stapte Bekking in 2010 naar het octrooibureau, waar hij merkte hoe uniek zijn vinding was. Hij richtte het bedrijf STaR Engines op en werd vorig jaar geselecteerd voor de ‘HightechXL’-editie van Startupbootcamp, een groeiversneller voor startende bedrijven.
Net voor ‘demoday’ kon Bekking bekend maken dat investeerder Frans van Gils 2 miljoen euro investeert in zijn bedrijf. Van Gils wordt tegelijkertijd ceo van StaR Engines.
Bekking noemt de investering ‘een enorme boost’ op een belangrijk moment. ‘We zaten in een fase die het moeilijkst is om door te komen. Je hebt een idee en enthousiaste partijen, maar uiteindelijk raakt je door de bodem van je spaarpot. De investering is tegelijkertijd een check of er voldoende belangstelling is voor het product.’
R&D
Aangezien de Jerr.e nog in de R&D-fase zit zijn er nog veel praktische zaken op te lossen voordat de generator in productie kan. ‘We hebben nu middelen vergaard, nu is het een kwestie van oppakken en doorgaan.’
STaR Enginges richt zich voorlopig op elektrisch auto’s, ‘omdat die markt zich aan het ontplooien is en we daarin een mooie positie kunnen verweren. Er zijn nog niet honderden concurrenten waar je het tegen op moet nemen.’
Of autofabrikanten de techniek ook zelf kunnen inbouwen? Het kan volgens Bekking jaren duren voordat grote fabrikanten zo’n vernieuwende techniek omarmen, ‘en dat kunnen we ons niet veroorloven’. Vandaar dat we dit zelf ontwikkelen. Maar je zou kunnen denken aan een soort TomTom-strategie’, zegt Bekking. Oftewel: ‘Eerst aanwezigheid creëren in de aftersalesmarkt, en daarna heb je een sterke positie bij grotere fabrikanten.’