Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Twee derde MKB’ers innoveert’

MKB-ondernemers vernieuwen graag: 60 procent heeft het afgelopen jaar een nieuw of in belangrijke mate verbeterd product of dienst geïntroduceerd, twee derde komt ook dit jaar met innovaties.

Dat blijkt uit de MKB Marktmonitor van uitzender Unique en TNO.  Volgens de onderzoekers bewijst het Nederlandse MKB zeer innovatief te zijn, al draait het wel om een enquête onder 1500 ondernemers die geen bewijzen hoefden te overleggen van hun innovatieslag.

Ruim 40 procent kiest de behoefte van de klant als belangrijkste reden om te innoveren. Bijna 40 procent van de MKB’ers besteedt per jaar tussen de €25.000 en €100.000 aan innovatie. Een derde besteedt minder dan €25.000 en een kwart meer dan een ton. Daarnaast ziet 42 procent het bundelen van krachten met collega-ondernemers als belangrijkste innovatietrend.

De Marktmonitor stemt ook op andere punten vrolijk: bijna 60 procent van het MKB verwacht te groeien qua omzet in 2014. Slechts 10 procent verwacht voor dit jaar een krimp. Daarnaast vinden ondernemers dat hun bedrijf structureel moet veranderen om met de tijd mee te gaan (45% is het eens met deze stelling). De belangrijkste maatregelen die zij zowel in 2013 als in 2014 nemen voor een optimaal bedrijfsresultaat zijn nieuwe producten/ diensten ontwikkelen en nieuwe markten aanboren. Deze laatste maatregel is nieuw in de top drie ten opzichte van hetzelfde onderzoek vorig jaar.

2013 is wat betreft omzet minder positief geëindigd dan verwacht. Toen dacht de helft van het MKB te gaan groeien. Uiteindelijk heeft slechts 39 procent deze groei ook daadwerkelijk gerealiseerd. 15 procent verwachtte in 2013 te krimpen. Dit percentage is uitgekomen op 31 procent. Uit de resultaten blijkt verder dat 10 procent van het MKB een omzetgroei van meer dan 10 procent realiseerde in 2013.

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.