Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Turkse trots

Geen bevolkingsgroep ondernemender dan de Turkse Nederlanders. Het aantal Turkse entrepreneurs nam de afgelopen tien jaar 247 procent toe. Lichtend voorbeeld: Atilay Uslu, die met zijn reisorganisatie Corendon 100 miljoen per jaar omzet.

Minister De Geus zei het onlangs al: “Turkse jonge ondernemers zijn een voorbeeld. Zij durven waar veel Nederlanders bang voor zijn: ondernemer worden.” Het aantal Turkse ondernemers neemt snel toe en de branches waarin ze actief zijn veranderen. Turken verlaten massaal de industrie, groothandel en horeca en beginnen steeds vaker met de verkoop en reparatie van auto’s en consumentenartikelen en vooral in de zakelijke dienstverlening.
Atilay Uslu is marktleider voor vakanties in Turkije. Uslu is zakelijk, maar vergeet ook het maatschappelijke aspect niet. “Ik ben bezig met het creëren van banen. Vooral voor Nederturken, want die hebben het toch vaak wel moeilijk om zich staande te houden.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 Veel Turken starten uit noodzaak. Alper Bulduk van 33 Events: “Na mijn afstuderen kreeg ik niet zomaar een baan.” Het lag in ieder geval óók aan zijn naam. “Het is geen Guido de Vries, hè.” Toch is ook starten niet de meest eenvoudige weg. Hoe getalenteerd ook, allochtone ondernemers hebben moeite om krediet bij de bank te krijgen. Nog meer dan autochtone entrepreneurs. Het startkapitaal komt meestal vanuit de familie.
Het geheim van de Turkse groei? Bulduk: “Het zit ons in het bloed. Het heeft te maken met de Turkse trots. Het gevoel dat het op eigen kracht kan.”

Lees alles over Turkse trots in de nieuwe Sprout die vrijdag verschijnt. Of lees het volledige artikel alvast online: