Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tulpfietsen

Frank Klemann (43 - zie foto) en Marjolijn van Oordt (40) Sinds: 2010 Omzet: >250.000 Challenger omdat: Tulpfietsen het als eerste mogelijk maakt om online zelf een fiets samen te stellen. Hij is gaan challengen om het challengen. Na een carrière van achttien jaar in de bancaire sector - hij was directeur/oprichter van Bizner en Rabobank.be – wilde Frank Klemann (43) zijn ervaring inzetten voor zichzelf. Samen met partner en aandeelhouder Marjolijn van Oordt ging Klemann op zoek naar een markt waar hij verandering teweeg kon brengen. “We keken naar markten die achterliepen op het gebied van internet en internetdistributie. We kwamen uit bij de fietsensector, want je kon nog steeds alleen een fiets kopen uit het bestaande assortiment van fietsenhandels en een paar webwinkels. Zelf online een fiets samenstellen kon nog niet.” In mei van dit jaar is Tulpfietsen.nl gestart. Op de site kies je een model fiets, framemaat, kleur, versnellingen en remtype, plus details als velgen, zadel en jasbeschermers. De vier modellen die nu te koop zijn, zijn klassiekers in een modern jasje, en herkenbaar aan een gestanste tulp in het achterspatbord. Prijs: vanaf 379 euro. Bedrijven kunnen series bedrijfsfietsen bestellen met hun logo op een metalen plaat in het frame. Elke fiets wordt geleverd binnen een week, wat een flinke investering vergde van Klemann en Van Oordt. Alle onderdelen voor de 200.000 fietsvarianten liggen op voorraad, uit eigen zak gefinancierd.  Om Tulpfietsen van de grond te krijgen moest Klemann hard werken. “Ik kom niet uit de sector en keek er met een andere blik naar. Dan hoor je tien keer ‘wat jij wilt, kan niet’, omdat de bestaande partijen het niet zo gewend zijn.” De achtergrond van Van Oordt, oprichter van pr-bureau Capita, speelde in hun voordeel bij de lancering. Tulpfietsen kreeg vanaf dag één veel media-aandacht, gevolgd door een stroom orders die daaruit voort kwam. Doel is om eind 2011 duizend fietsen per maand te verkopen, wat Klemann zeker denkt te gaan halen. “We gaan de bestaande markt intensief bewerken en internationaal uitbreiden. De grote steden in Europa zijn een groeimarkt, daar is de fiets dé oplossing voor problemen met milieu, gezondheid, parkeerproblematiek en files; mensen worden zich daar net bewust van. En de klassieke Nederlandse fietsen zijn er hip.”  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.