Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tot de ellebogen in de stront

Hoe herken je een succesvolle start-up? Serial entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten geeft zijn recept. 'Wie serieus is over innoveren en ondernemen moet het idee voeden. En dat doe je met mest. Mest is niet mooi, snel winstgevend of prettig om mee te werken. Mest stinkt...'

Ik hou wel van afval. Als ik zie dat het grofvuil ophaaldag is dan fiets ik graag even om. Vroeger vulde ik mijn huis met spullen die ik buiten vond. Ik haal mijn neus niet op voor een krat met keukenmateriaal aan de straat: één pollepel, een vaas met een barst en 3 borrelglaasjes uit Turijn. Inmiddels weet ik dat ik me moet inhouden als ik met mijn vriendin aan het wandelen ben en een mooie container met afval zie. Ik zeg nog wel even ‘Mooie container’ maar houd haar hand goed vast en focus me op een punt in de verte.

“One mans trash is another mans treasure”Maar hoe bepaal je nou wat ‘trash’ is? Wanneer is het ‘antiek’ en wanneer is het ‘achterhaald’? Wat is het verschil tussen ‘veelbelovend’ en ‘passé’?

“Hoe herken je nou een succesvolle start-up?”, vroeg een startende investeerder me onlangs.Juist bij startende ondernemingen is het moeilijk in te schatten of iets kansrijk is of niet. Wordt het de volgende YouTube of Google of is het een hobbyproject dat nooit verder dan de zolderkamer komt?

“Garbage in, Garbage out”Het is een bekend begrip uit de wetenschap dat ook wel wordt afgekort als GIGO. Als je basisinformatie niet correct is, dan kan het eindresultaat dat ook nooit worden. Iedere stap in het proces heeft invloed op het eindresultaat. Je zou het kunnen toepassen op zakendoen, maar ik denk niet dat deze wijsheid overdraagbaar.

EdisonWant zoals Thomas Edison ooit zei: “To invent, you need a good imagination and a pile of junk.”Die spreekwoordelijke ‘Pile of Junk’ heb je nodig om tot verbanden te komen waarvan je van te voren niet wist dat ze er waren. En soms zijn ze er ook helemaal niet. Sommige mensen denken dat om de winnende combinatie te vormen je de juiste onderdelen moet hebben. Het probleem is echter dat je meestal pas achteraf weet wat de juiste onderdelen zijn.

AsimovEn zoals Isaac Asimov ooit zei: “The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not ‘Eureka!’ (I found it!) but ‘That’s funny’ …'”

Het gaat er dus niet om dat alles precies klopt en van te voren uit te leggen en te verantwoorden is. Juist door je te omgeven met een uiteenlopende verzameling van factoren heb je meer kans dat je op een dag zult kunnen uitroepen; ‘That’s funny’.

DisasterOnlangs kreeg ik de specificatie onder ogen van een nieuw op te richten incubator voor een grote Nederlandse bank. Eén van de eisen was dat iedere te ontwikkelen activiteit binnen twee jaar positief zou gaan bijdragen aan de ‘bottom line’ van het hele bedrijf. Precies die ene specificatie is een ‘recipe for disaster’.

GoogleYouTube ontstond door twee vrienden die simpel video’s wilden delen met hun vrienden. Na enkele weken bleken niet alleen hun vrienden maar ook de vrienden van hun vrienden en diens vrienden de service heel graag te willen gebruiken. Ze dachten ‘That’s funny!’ en bouwden druk verder aan hun hobbyproject zonder direct een idee te hebben hoe er geld mee te verdienen. Google draaide de eerste jaren zonder ook maar één cent omzet te genereren. Pas na de introductie van AdWords begon het geld binnen te stromen. Tot die tijd was het gewoon een grappig project van twee aardige studenten. Very funny indeed.

“Let a thousand flowers bloom”Mao dacht helaas niet aan ondernemen toen hij deze uitspraak deed. Maar ik wel. Een incubator is een soort bloemenveldje. Je plant een hoop ideeën en hoopt dat er mooie bloemen uitkomen. Wie serieus is over innoveren en ondernemen zal zich niet moeten richten op die uiteindelijke bloem maar op de voeding van de bloem.

MestEn dat is mest. En mest is niet mooi, snel winstgevend of prettig om mee te werken. Mest stinkt, houd zich niet aan de afspraken en dreigt regelmatig tussen je vingers door te glippen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dus moet je helemaal geen plannen maken en maar een beetje aanklooien aan plannen die nooit iets opleveren? Nee, je moet openstaan voor mooie ongelukjes. Hopen op een ‘That’s funny’ en alles in het werk stellen om serendipiteit een kans te geven. Omring jezelf met rommel en mocht het anders lopen dan je dacht, denk dan aan de volgende quote van, alweer, Thomas Edison; “Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless.”

Boris Veldhuijzen van Zanten (Meganova)