“We hebben een paar weken geleden werk ingeleverd voor deze prijs,” zegt Dylan Berg, één van de leidende reclamemakers bij het bureau, tegen het Parool. “Dat we zijn genomineerd, was geen verrassing. Dat we wonnen wel.”
Vorig jaar eerste internationale opdracht
They, dat is gevestigd in de Kauwgomballenfabriek aan de Spaklerweg, is een klein reclamebureau dat relatief erg snel groeit en daarmee dan ook verdiend de aandacht op zich vestigt. Nog vorig jaar haalde het zijn eerste internationale opdracht binnen, afkomstig van de corporate afdeling van het ING. They won tevens de pitch van een internationaal sportschoenenmerk, waarvan het bureau de naam niet prijs mag geven; dat ligt te gevoelig. Onder meer dankzij deze grote opdrachten groeide het bureau van 25 naar 35 mensen.
Nu Vodafone-commercials op tv
Vodafone is de volgende klant die They uit de vijver met grote vissen wist te vangen. Commercials daarvan zijn nu op televisie te zien. They trok daarop nog eens zes mensen aan, in tegenstelling tot het totale aantal medewerkers in de gehele reclamesector. Het bedrijf wil nu ook een vestiging in Azië openen. “Daar zit heel veel creativiteit,” vertelt Kim Dingler,één van de oprichters van They, op Parool.nl.
Creatief concept voor CoffeeCompany
They trok natuurlijk niet alleen de aandacht door haar groeicijfers en het binnenhalen van grote klanten: het leverde ook vakmanschap af met een campagne voor de Amsterdamse koffieketen Coffee Company. Deze had vestigingen geopend bij universiteiten, maar trok nauwelijks studenten. Wie wel kwam, maakte vooral gebruik van Wifi, op basis van zo min mogelijk cafeïne.
They wijzigde daarom het selectiemenu voor draadloos internet. Als klanten plugden op het net van Coffee Company, verscheen op hun pc de mededeling ‘Heb je de brownies al geprobeerd?’ of ‘Bestel nog een koffie’. Ze konden ook slides downloaden voor een presentatie, met bijvoorbeeld de mededeling ‘Ik heb een koffie verdiend door deze slide te tonen’, met het logo van Coffee Company. Studenten die deze slide gebruikten tijdens een presentatie, konden gratis koffie ophalen aan de hand van een foto daarvan.
Klein en klantgericht blijven
Een gevaar van het groeien van je firma, zeker in het tempo van They, is dat je organisatie minder klantgericht te werk gaat. Om dat te voorkomen, heeft They zich gesplitst in diverse takken: reclame, merkadvies, bedenken van televisieprogramma’s en een tak die een eigen champagnemerk lanceert en boeken uitgeeft. “Zo houden we de creativiteit in stand,” aldus Dingler. Daarbij laat They de projectteams bewust niet te groot worden.