- Kom uw afspraken na. Doe wat u zegt, zowel bij medewerkers als bij externe contacten. Vertrouwen is de basis van betrokkenheid van uw werknemers. En dat heeft zijn weerslag in het ziekteverzuim en het verloop binnen uw bedrijf.
- Creëer zekerheid. Communiceer open met werknemers, onzekerheid werkt contraproductief.
- Geef het voorbeeld. Blijf altijd kalm en probeer niet te heftig te reageren als dingen fout gaan. U bent het rolmodel van het bedrijf. Wanneer u uit de ban springt, zullen uw werknemers ook vanuit emotie gaan handelen. Niet bepaald goed voor een gedegen klantenservice.
- Stimuleer participatie: laat medewerkers meedenken en reageer hierop. Organiseer eens een vergadering met mensen van verschillende afdelingen om ideeën uit te wisselen en de samenwerking te verbeteren.
- Houd medewerkers op de hoogte van de grote lijnen: bespreek doelstellingen niet alleen aan het begin en het einde van het jaar. Bovendien is het voor medewerkers prettig eens direct met u te kunnen spreken. En niet via de lijnen van het management team.
Paulien van Wieringen en Fee Naaijkens