Zhan had de naam Tesla in China geregistreerd, lang voordat Tesla de Chinese markt betrad. Hij hoopte er een slaatje uit te slaan, maar door tussenkomst van de Chinese autoriteiten is het dispuut beslecht in het voordeel van de elektrische-autobouwer uit Californië.
Zhan zal alle rechten op de naam Tesla die hij had of claimde overgedragen, evenals domeinnamen waaronder Tesla.cn en Teslamotors.cn, zo laat Tesla weten. Zhan heeft ermee ingestemd dat de Chinese autoriteiten de beëindiging van zijn claims voltooien, zonder kosten voor Tesla, meldt de autobouwer enigszins cryptisch.
Tesla-woordvoerder Liz Jarvis-Shean wilde tegen persbureau Bloomberg niet zeggen welke condities er aan de overdracht verbonden zijn.
Eerder liepen andere multinationale bedrijven tegen hetzelfde probleem aan. Ook bijvoorbeeld Apple en Burberry stuitten bij het betreden van de Chinese markt op andere partijen die hun namen hadden geclaimd. Het is lastig zaken doen als je niet eens een website met je eigen naam kan gebruiken, omdat iemand anders die al voor je neus heeft weggekaapt.