Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Terugblik: Harry de Winter (56)

Hoe begon ik mijn bedrijf, welke keuzes heb ik gemaakt en bleken dat de juiste? Topondernemers kijken terug. Deze maand: Harry de Winter (56)

1972: how to bluff yourself into medialand
“Bij een studievriend kwamen wel eens radiomensen over de vloer. Voor één van die diskjockeys,Theo Stokking, mocht ik de platen op alfabetische volgorde zetten. En ik mocht items maken voor een KRO-programma. Dat ging niet zo goed, ik was natuurlijk geen verslaggever. Toen heb ik de VARA gebeld en zei dat het me niet zo beviel bij de KRO. Of ik niet bij hen kon werken. How to bluff yourself into medialand.”

1977: de start van IDTV
“De NCRV vroeg me daarna als muziekproducer bij de radio. Ik was zo’n beetje de enige jongere daar, dus ik mocht ook een TV-programma voor jongeren maken. Dat liep na een half jaar stuk; de NCRV-bestuursleden vonden het te progressief en zeiden dat het naar hasjiesj rook. Maar ik had een half jaar TV gemaakt en vond het zo leuk dat ik dat ik IDTV begonnen ben. Eigenlijk uit een soort woede.”

1980: Je ziet maar
“In het begin produceerde ik veel freelance, zoals ‘Je Ziet Maar’ voor de VARA. Ze hadden daar last van die opgeschoten jongeren over de vloer, dus ik stelde voor om mij het hele programma te laten maken. Met een vriend ben ik achter zo’n grote rekenmachine gaan zitten om een begroting te maken. Tot mijn verbazing bestelde de VARA 26 afleveringen! Toen groeide IDTV opeens van twee personen naar een stuk of tien.”

1990-1995: 15 programma’s per week op TV
“In het begin van IDTV was niemand echt bezig met geld verdienen of een bedrijf opzetten. We wilden vooral programma’s maken die we zelf goed vonden. Begin jaren ’90 ging het opeens hard. We hadden zo’n 15 programma’s per week op TV: Taxi, Lingo, Pleidooi… En bedrijven wilden ons kopen, terwijl wij ons nooit gerealiseerd hadden wat we waard waren.”

1997: de groei stopt
“Het werd ingewikkeld toen de commerciële televisie kwam en Van Den Ende en De Mol fuseerden. We waren echt een Publieke Omroep-producent, ik denk dat we niet voldoende gevoel hadden voor het grote publiek. De omzet donderde met 40% omlaag en mensen moesten worden ontslagen. IDTV was een echt bedrijf geworden, wat nooit mijn bedoeling was geweest, en ik was nooit opgeleid als manager. Gelukkig is het de jaren daarna weer goed gekomen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1999: afscheid
“In ’99 vond ik dat ik IDTV lang genoeg gerund had. Ik heb er twee jaar over gedaan om alles over te dragen. Een bedrijf is als je kind, daar loop je niet zomaar van weg. Daarna dacht ik: nu ga ik leuke dingen doen voor mezelf.”

2005: Leuk en toch nuttig
“Ik ben nu onder meer bezig met een nieuwe kwaliteitszender en een cultureel uitgaanscentrum in Amsterdam, onder het motto ‘leuk en toch nuttig’. Natuurlijk komt er wel eens stress bij kijken, maar ik heb geen aandeelhouders meer, of 145 man personeel. Ik ben een vrij man.”