Van Strien, die zijn carriere ook begon in de reiswereld, startte Tinker twee jaar geleden ’letterlijk met een Google-coupon’. ’In België is men iets minder online ‘savvy’, maar ook daar groeien we vooral dankzij online marketing’, zegt Van Strien.
Tinker koopt bij bestaande taxibedrijven ritten in naar luchthavens voor reizigers die van te voren kunnen boeken. Met speciale computersoftware, die onder andere zorgt dat een taxi zo efficiënt mogelijk gevuld wordt, zouden vroegboekers zo 50 tot 85 procent aan kosten kunnen besparen vergeleken met een gangbare taxirit.
Algoritmes
Het concept lijkt simpel, maar de benodigde algoritmes zijn dat allesbehalve, legt Van Strien uit. In het begin duurde het ruim een dag om de juiste berekeningen te maken. ’Nu weten in een paar seconden wat de beste prijs is voor een bepaald moment.’ Tinker claimt inmiddels 72.000 vervoerde passagiers.
De startup bood al ritten aan met Nederlandse taxi’s naar Belgische luchthavens, maar vanaf deze week kunnen Belgen zelf ook een rit boeken vanuit hun eigen land. Van Strien vertelt dat Tinker bij de zuiderburen wordt geholpen door een markt waar het openbaar vervoer relatief duur is en de prijzen op de parking van luchthavens tot de hoogste van Europa behoren.
Duitsland
De kans is groot dat Tinker nog dit jaar de Duitse markt opgaat, vertelt de oprichter. ’België is echt een leerschool voor ons om de rest van Europa aan te kunnen sluiten.’
Van Strien is tevreden met de groei van zijn startup, die inmiddels ’enkele miljoenen’ omzet draait. ‘Onze passagiersstromen nemen toe, en we maken alle fases van een startup door’, vertelt Van Strien over de startup die tot nu helemaal zelf gefinancierd is. ‘In de basis zijn we een technologiebedrijf en vragen ons constant af wat het volgende is dat we kunnen automatiseren.’
Behalve online marketing heeft de startup nog een belangrijke troef om te groeien: onlangs werd een deal gesloten met D-Reizen, dat reizigers – uiteraard met commissie – doorstuurt naar Tinker. ‘We verwachten nog wel een paar van dat soort forse deals’, zegt Van Strien.
’We merken dat mensen het concept begrijpen, maar er zit nog wel een stuk missionariswerk in’, zegt de ondernemer. ’Ook taxibedrijven snappen het steeds beter dat wij een stuk efficiëntie toevoegen.’
Uber
Vergelijk Tinker daarom ook vooral niet met Uber, dat opereert op de instant-taximarkt. ’Uber is een hartstikke interessant verhaal, hoe die de boel op de rit zetten, ook qua financiering. Maar aan de achterkant zijn het volledig verschillende werelden. Zij zitten in de straattaximarkt, wij op boekingen. Wij zijn er voor de massa, zij iets meer voor de elite.’
Tinker respecteert wat Van Strien betreft het ecosysteem van de reiswereld. ’We voegen geen extra capaciteit toe aan het bestaande taxinetwerk. Zo werkt dat ook met resellers (reisbureaus, red.). Het is veel krachtiger als je iets kan toevoegen aan een bestaande branche, waar het al niet makkelijk gaat.’