Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tackel uw start-up angsten

Ondernemen kan best eng zijn. Zeker wanneer u net begint. Het economische tij helpt ook al niet mee. Leer om te gaan met de vijf grootste start-up angsten.

Het Amerikaanse ondernemersblad Entrepreneur vroeg haar lezers wat hun grootste angsten zijn en schakelde een ervaren ondernemer (Jim Koch, The Boston Beer Company) en Colleen Long, oprichtster van dokters-headhunterbureau FreadTV en blogger over ondernemersangsten, in voor advies.

 

Faalangst

Veel ondernemers zijn, terecht, bang dat hun onderneming het wellicht niet zal redden. Zo’n zestig procent van de Nederlandse ondernemers gaat binnen vijf jaar failliet. In de VS is dit zelfs 95 procent. Twijfels over uw capaciteiten en het slagen van uw onderneming zijn dan ook niet zo vreemd.

Oplossing: volgens Long kunt u ondermijnende gedachten tegengaan door op te schrijven wat u heeft bereikt, zoals een nieuwe klant, papierwerk dat is gedaan en al die andere kleine dingen. Wanneer u dan in paniek raakt kunt u in een oogopslag zien hoe ver u al gekomen bent.

 

Crisisangst

Goed nieuws-initiatieven ten spijt kan geen ondernemer er meer omheen. De economische crisis is er en het is de vraag of uw onderneming die zonder al te veel kleerscheuren doorkomt. Dat u zich daarover wel eens zorgen maakt is dan ook onvermijdelijk. Paniekgedrag kan er echter toe leiden dat uw onderneming daadwerkelijk kapot gaat aan de crisis, zonder dat dat nodig was.

Oplossing: Besef u dat vele topbedrijven van nu zijn gestart in een crisisperiode. Concurrenten in uw branche opereren vaak nogal voorzichtig in crisistijd. Dat geeft u de mogelijkheid om te duiken in de gaten die zij laten schieten. Nu zaaien betekent straks oogsten.

 

Bang voor de zelfstandigheid

“Voor jezelf werken is zowel het fijnste als het moeilijkste aan een bestaan als ondernemer”,  zegt Long. Zeker in het begin mist u wellicht een meerdere die u kan vertellen wat u moet doen. Soms zijn er dagen dat u gewoonweg niet meer weet waar u het zoeken moet, waardoor u uiteindelijk helemaal niets meer doet. Het ontbreken van een vast maandelijks inkomen zorgt nog eens voor extra instabiliteit.

Oplossing: Koch overwon zijn angst voor het onzekere door dagelijks een duidelijk omkaderd doel voor zichzelf te stellen. Hij besloot dat hij iedere dag een nieuwe klant moest binnenhalen en niet mocht stoppen voor hij dat voor elkaar had. Dat werkte. The Boston Beer Company is nu een van de grootste bierbrouwers van de VS.

 

Zeg maar dag tegen uw vrije tijd

Ja, leuk, dat ondernemen! Maar uw vrije tijd, uw vriendschappen en uw familieleven kunnen er stevig onder lijden. Long: “Veel ondernemers denken, ‘als ik mijn eigen onderneming heb, dan moet ik eten, slapen en ademen met mijn bedrijf’. Er ontstaat een groot schuldgevoel bij ondernemers wanneer zij eventjes niet met hun bedrijf bezig zijn.”

Oplossing: Hoewel een ondernemer inderdaad niet om 18.00 uur klaar is met ondernemen, is het heus mogelijk om uw tijd slimmer in te delen. Wees niet bang om hulp te vragen. U kunt immers niet alles weten en al helemaal niet alles tegelijk doen. Discussiegroepen, advies van collega’s en zo nu en dan een (collega-) zzp’er inhuren om wat taken over te nemen zijn opties om het uzelf mogelijk te maken om eens met de kinderen te spelen. Plan ook tijd in om iets voor uzelf of met uw gezin te doen. De meeste van uw werkzaamheden kunnen wel een dagje wachten. Bovendien moet u op uw gezondheid letten, dit helpt u efficiënter te werken. Long raadt verder meditatie aan: “Je moet je gedachten af en toe een pauze gunnen. Het helpt je om je beter te concentreren.” Daar willen wij nog aan toe voegen: maak tijd om te sporten. Gezonde geest in een gezond lichaam en zo.

 

Het hoofd boven water houden

U heeft geld nodig om uw onderneming te starten, voor uw bedrijfsvoering, om te groeien… Met een lege portemonnee komt u niet erg ver als ondernemer. Dat is eng, zeker in een tijd waarin banken geen zin hebben om u geld te lenen en debiteuren meer dan ooit laks zijn met betalen. Blijft uw cashflow wel op orde?

Oplossing: Koch en Long benadrukken dat het onder deze omstandigheden belangrijk is om zeker te zijn van uw zaak:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • 1. Is er echt behoefte aan uw product of dienst? Voer een kritische marktvergelijking uit voor u aan de slag gaat. Is uw product echt goedkoper en/of beter dan wat de concurrent te bieden heeft?
  • 2. Zoek uit wie uw potentiële klanten zijn en waar zij behoefte aan hebben. Voorzie in die behoefte en potentieeltjes worden echte klanten;
  • 3. Blijf volharden: Koch moest in zijn begindagen als bierbrouwer soms wel tien keer een bar binnenlopen voor hij de baas kon spreken. Al is uw product echt fantastisch en uniek, u heeft overtuigingskracht nodig om potentiële klanten over de streep te kunnen trekken. Volhardendheid is ook welkom in de omgang met wanbetalers.

 

Dit is een bewerking van een artikel in Entrepreneur. Het origineel kunt lezen op de site van het Amerikaanse blad.