Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Survival Kit: Schijt aan de crisis

We plaatsten een oproepje op Sprout.nl onder de kop 'Schijt aan de kredietcrisis', met een uitnodiging aan lezers om hun positieve ervaringen met de crisis te delen. Het bleek een hot topic. Een greep uit de reacties.

Hans Totté, IPA:

“Ik wordt onpasselijk van al dat geklaag. Het devies moet toch luiden dat elke verandering in de markt ook nieuwe mogelijkheden schept.”

 

Jacco van der Kleij, BlackIP:

“Wij groeien gewoon door!!! Hoe? Door nog sneller en nog betere service te verlenen. Door klanten echt als klanten te beschouwen. In tijden van een crisis gaat iedereen kijken of hij waar voor zijn geld krijgt.”

  

Vivienne Westerhoud, 9tot3:

“Ik denk dat je je eigen zakelijke crisis het beste kunt voorkomen door gewoon door te gaan met je zaken en positief te blijven. Als je goede service levert en je bent een prettige leverancier voor je klanten, dan blijven je klanten wel.”

 

Martijn Delahaye, AFAS:

“Als 100% Nederlands softwarebedrijf laten wij ons niet de put in praten vanwege de huidige economische situatie. Wij gaan juist voor meer in 2009! Meer klanten, meer hoogstaande software, meer kwaliteit, meer plezier, meerwaarde…”

 

Simon Hamer, FitforMe:

“Momenteel bezuinigen een groot aantal ondernemingen fel op de kosten van personeel, marketing en ontwikkeling. Dit brengt deze bedrijven alleen maar uitstel van executie en stelt ze niet in staat om te gaan met een veranderende markt.”

 

Renske Roet, Jobtraining & Consultants:

“Toen de eerste geruchten over de crisis zich voordeden hebben wij op kantoor tegen elkaar gezegd: ‘Jobtraining doet niet mee aan de crisis’ en dit voornemen werpt zijn vruchten af!”

 

Susanne van den Heuvel, Estezet Mystery Clients:

“Ondernemers hoeven niet lijdzaam toe te kijken hoe de crisis om zich grijpt. Ze kunnen invloed uitoefenen op de toekomst van hun onderneming. Weet wat je klant wil en speel effectief in op de wensen van deze klant.”

  

Hans van Vliet, Van Vliet automedon bv:

“Ik ben Volvo-dealer in Zoetermeer, en ik hoef niet uit te leggen dat het shit is in onze branche. Als erover gesproken wordt – en dat is best veel – dan roep ik dat het uitstekend gaat. Vervolgens is het even stil en denken ze dat ik gek ben.”

 

Raoul Kiksen, Greenbookings:

“Ook bij ons nog geen paniekreacties, sterker nog: wij zijn nog steeds aan het groeien.

Wij hebben het afgelopen jaar ontzettend geïnvesteerd in het aangaan van kwalitatieve partnerships, met een langetermijnvisie daarachter. Nu plukken we daar duidelijk de vruchten van.”

 

Yvon le Beyeuc, My Advertising:

“Ondernemers vragen zich af of ze minder klanten krijgen en of hun omzet zal dalen. Maar is dat wel nodig? De behoefte bij mensen blijft immers bestaan. Ik trek me persoonlijk niks aan van alle negatieve berichten en blijf positief!”

 

Richard van Kruchten, TV Professionals:

“Ik heb een hekel aan de Hollandse winter en vooral aan het gezeur over de crisis. Daarom heb ik sinds een maand een montagestudio ingericht in Valencia, waar je tegen dezelfde kosten als in Nederland  ‘leuk kunt werken’ in een inspirerende omgeving. Daarmee onderscheid ik me van andere bedrijven en krijg ik veel enthousiaste reacties.”

  

Jeroen voor ‘t Hekke, 4fence internet & vormgeving:

“Kredietcrisis: vervelend, maar het biedt ook mogelijkheden. Ik speel hier op in door voor drukwerk goedkopere alternatieven aan te bieden. Goede kwaliteit, maar geen drukproef en geen garanties voor kleuren. Dit loont zowel voor mij als voor de klant. In sommige gevallen scheelt het meer dan de helft van de normale prijs.”

 

 

Petra Krabman:

´We profiteren juist van de lage rente, die nog verder omlaag wordt getrokken. We hebben in België grond gekocht voor een grootschalig binnenspeelcomplex. De bouw start zodra ik mijn handtekening heb gezet onder de offerte van de bank, maar daar wacht ik nog even mee, zodat ik van een nog lagere rente kan profiteren! Zelf verhuizen we ook naar België. Ons huis krijgen we nu niet verkocht maar daar hebben we totaal geen moeite mee: We lossen onze hypotheek helemaal af en openen een nieuwe voor ons huis in België, met een veel lagere rente. De huurder van ons oude huis zal de komende jaren voor ons de hypotheek aflossen!”

 

Jeroen Blankendaal, Kadenza:

“Een plezierige bijkomstigheid is dat we zien dat onze eerste concurrenten in zwaar weer gekomen zijn. Dat helpt ons in de werving van voldoende nieuw personeel. Op 1 januari a.s. starten 10 nieuwe mensen bij ons bedrijf! Zo zie je maar de eerste kansen benutten we nu al.”

 

Dustin Karelse, reclamebureau Tirato Creatives

“Crisis crisis, crisis… Ja, vooral de telefoon bij Tirato is een crisis. Waarom? Tirato groeit als een speer. Het klantenaantal groeit nog iedere maand en er liggen ontzettend veel kansen in het nieuwe jaar. Juist de jonge ondernemers kunnen nu hun zichtbaarheid vergroten. Veel bedrijven snijden in de marketingafdeling en gaan meer outsourcen. Wanneer moet je bedrijven als klant winnen? Juist, nu!”

Jeroen van der Sluis
Bedrijvenweb Nederland B.V:

“Wat ons opvalt is dat bedrijven wel degelijk willen investeren, alleen nu drie keer nadenken en de marketing P van prijs belangrijker wordt dan de andere P’s. Wij zijn onze producten in meer stappen gaan aanbieden met een zeer lage instap en zien professionele partijen juist nu kiezen voor instap oplossingen.”

 

Wim van den Nobelen, Strictly People:

“Of er nou een recessie is of niet, daar houden wij ons niet mee bezig en hier laten we ons dus ook niet door afleiden. Wij richten onze aandacht op ons eigen bedrijf en waar wij goed in zijn, de vraag ernaar hoeven we alleen maar te vinden.”

 

Rogier van Hagen, Market Discovery:

“wij hebben diverse autobedrijven als cliënt die juist nu bijvoorbeeld de showroom-verkopers actief inzetten om de relaties en cliënten actief te benaderen met aanbiedingen, advies en ideeën om zo aantrekkelijk (en groen) mogelijk met een nieuwe auto te gaan rijden.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fleur Sluijter, UToPS

“Ik heb mijn vorige bedrijf vorig jaar verkocht en ben nu bezig met een start-up in de biotechnologie. Ik merk dat er grote belangstelling is voor de technologie en krijg de indruk dat bedrijven juist in deze tijd naarstig op zoek zijn naar manieren om hun (productie-)resultaten te verbeteren. Nu is het extra van belang om je als bedrijf te onderscheiden. Een van de manieren om dat te doen is het implementeren van nieuwe technieken en het doorvoeren van innovaties. Dus misschien heb ik het tij wel mee.”