Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Survival Kit: De crisis van Manon Smits, Vilaverde

Mijn les: "Natuurlijk is voor velen het effect van de crisis voelbaar, maar je hebt zelf de keuze hoe je daarop reageert. Wij kiezen ervoor het goede eruit te halen en creatief na te denken over de kansen die het oplevert. Want als je even minder opdrachten krijgt, heb je tijd voor zelfreflectie, netwerken en het bedenken van nieuwe dingen."

“Veel bedrijven gaan op slot, merken wij om ons heen. Iedereen houdt de hand op de knip om financieel te hamsteren, voor het geval dat. Banken aarzelen met renteverlagingen, projecten worden stilgezet of niet opgestart, en flexwerkers gaan er zekerheidshalve maar alvast uit. Allemaal gebaseerd op de angst om te verliezen. De huidige crisis komt voort uit een verstoorde balans tussen geven en nemen, het gaat allemaal om ‘hebben en meer willen hebben’. Dat krijg je een keer terug, dan vallen er klappen. Je kunt het probleem niet oplossen met de hand op de knip houden. Wel met creativiteit, los durven laten en je nek uitsteken. En door mee te gaan met een verandering die onvermijdelijk is.

 

Toen wij nadachten over de crisis kwam de vraag op: wat zou er gebeuren als organisaties en mensen elkaar massaal kansen gaan geven zonder te denken ‘what’s in it for me’. Welk positief domino-effect zou dat kunnen hebben? Op 21 juni organiseren wij daarom de Dag van de Kans. Die dag staat symbool voor een andere manier van denken, gestoeld op de visie dat de huidige crisis niets meer is dan een overgangsfase tussen oude en nieuwe paradigma’s. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Economisch is er een beweging gaande naar een andere manier van global business bedrijven. Bepaalde denkpatronen zijn aan het veranderen: winst maken is goed, maar het moet niet alleen daarom gaan; je moet ook af en toe iets teruggeven aan de maatschappij en het milieu. Als mensen en organisaties meer bijdragen in plaats van alleen te nemen, hebben we na de crisis een nieuwe, betere balans.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

In aanloop naar die dag gaat eind januari de site Dagvandekans.nl live, met ‘denken én doen’. Denken gaat over visies op de bedrijfsvoering en het ‘leven na de crisis’ in verschillende branches. Wat is er dan anders geworden? Wat is er nodig? Het ‘doen’ gaat over concrete kansen die worden gegeven en gevraagd en het matchen daarvan. Een kans geven aan een ander kan op veel manieren: door te investeren in het opleiden van mensen bijvoorbeeld, door spullen weg te geven of door betalingsafspraken te maken met klanten. Met de dag en de site hopen we dingen aan het rollen te brengen. Want als je dingen aan het rollen brengt, hou je de economie in beweging. Wij hopen dat veel bedrijven zich aangesproken voelen om te reageren, na te denken over de economie van straks. Elke organisatie – klein of groot – kan iets bijdragen aan herstel.”