“Ik laat me niet negatief beïnvloeden door de kredietcrisis; ben constant op zoek naar nieuwe kansen. De recessie wordt een self-fulfilling prophecy als bedrijven hun investeringen blijven uitstellen en geen actie ondernemen. De media werken dit sterk in de hand, maar wij laten ons niet gek maken! We gaan flink investeren en blijven doorgaan met het uitbreiden van onze ondernemingen. Het bedrag dat in 2008 bijna onze volledige omzet was, gaan we in 2009 alleen al aan onze back office besteden. Als iedereen dat zou doen, zou er helemaal geen recessie zijn.
Bedrijven moeten anticyclisch denken, want juist nu de markt naar beneden komt, zijn er kansen. Bijvoorbeeld dat je nu gemakkelijker goede mensen kunt aantrekken. Maar ook als het juist goed gaat is anticyclisch denken belangrijk en moet je een plan bedenken voor een volgende fase. Bij een florerende economie kan iedereen succesvol zijn, nu komt het er echt op aan. Een recessie werkt reinigend; het kaf wordt van het koren gescheiden. Slechte partijen zullen geen bestaansrecht meer hebben, creative destruction heet dat. Met name kwaliteit wordt belangrijker. Als je te duur bent of je werk niet goed uitvoert word je er nu uitgegooid.
In mijn bedrijven merk ik niet veel van de crisis. De businessunits van Das Personeelsdiensten hebben een stabiele groei en Das Import heeft zelfs een absoluut topjaar gedraaid. We zijn niet zo bang dat de inzakkende autoverkoop ons hard raakt. Het is de afgelopen jaren een enorme trend geworden auto’s uit het buitenland te importeren vanwege kostenbesparing, en mensen die in de recessie toch een auto willen kopen, zullen ook eerder bij Das Import terecht komen.
Toch merken ook wij dat klanten voorzichtiger zijn. Bij Das Import hebben we bijvoorbeeld evenveel aanvragen om auto’s te importeren als voorheen, maar het omzetten naar koop is lastiger. Je moet daarom nu je salesapparaat goed op orde hebben. Ik pak vaker de telefoon op om bedrijven te bellen, ook degenen die anders onderop de stapel terecht waren gekomen. Dat helpt. Zo kunnen we, wat we aan de ene kant aan omzet verliezen, er aan de andere kant weer bij krijgen. Ik verwacht dan ook dat in 2009 onze groei onverminderd doorzet, en zelfs exponentieel zal toenemen door onder meer onze nieuwste business unit Das bouwbemiddeling, voor bemiddeling in zzp’ers in de bouwsector.”