Is het dan mogelijk iets te stimuleren wat er niet is? Ja. Tien tegen één dat uw werknemers wel degelijk over de benodigde creative juices beschikken. Dit zegt bedrijfspsycholoog David Javitch. U moet alleen de juiste manier vinden ze te laten stromen.
Hiervoor moet u grondig nagaan waar het gebrek aan creativiteit aan ten grondslag ligt. Vraag uzelf de volgende dingen af: legt u de lat hoog genoeg?, tolereert u opmerkingen als: het kost te veel geld, dat lukt me nooit en dat kan niet?, beknot u uw personeel met strenge regels en richtlijnen?, durven mensen zonder vrees voor reprimandes alternatieve paden te bewandelen?, worden u of uw managers wel eens tegengesproken?, en geeft u wel eens complimenten?
Als het antwoord op één van deze vragen negatief is, weet u waar het probleem ligt. Javitsch erkent wel dat niet iedereen over de streep kan worden getrokken. Intelligentie is geen must, maar zonder een gedegen opleiding en een goed stel hersens is de kans op creativiteit nihil. Maar ook daar kunt u iets aan doen: cursussen aanbieden of nieuw personeel zoeken.