‘We hebben een platform gecreëerd voor mooie bedrijven, en dat willen we wereldwijd laten zien’, zegt Tim Gouw, die het project samen met Maarten van den Heuvel bedacht. Het is voor het duo een beetje een uit de hand gelopen zijproject, naast hun adviesbureau voor innovatie Weekly.
Door het uitlichten van de beste startups hopen Gouw en Van den Heuvel dat jonge bedrijven elkaar makkelijker weten te vinden. En dat er een ‘buy startup’-cultuur ontstaat, als variant op het buy local-principe. De bedenkers kregen tot nu toe 700 aanmeldingen van starters die ook op Founded in Holland willen staan; 150 daarvan kwamen tot nu toe door de selectie. Wekelijks worden er nieuwe toegevoegd.
De belangrijkste uitgangspunten zijn dat een startup in Nederland opgericht is, en niet voor het jaar 2000. Soms zijn ondernemingen ook na meerdere jaren nog een startup, wil Gouw maar zeggen, ‘dat ligt ook aan de mentaliteit’. Verder moeten bedrijven de ambitie hebben om een bepaalde industrie te transformeren. En tot slot een meer ludieke eis, waarmee oprichters aantonen dat zij een goede aard hebben: zij moeten verklaren dat ze geen zeehondjes hebben doodgeknuppeld. Oftewel, een variant op Googles motto ‘Don’t be evil’.
Internationaal
Inmiddels is het concept – onder de noemer Founded X – uitgebreid naar 20 landen. Aan nog eens 40 landen wordt hard gewerkt, met dank aan een internationale groep vrijwilligers van zo’n 200 mensen. ‘Het mooie is dat mensen lokaal aan de slag gaan met die lijst’, zegt Gouw. ‘Daardoor is er een enorme commitment uit de community zelf. En krijg je veel informatie van de mensen die daar ter plekke zijn.’
Om 2014 in stijl af te sluiten maakte Founded in Holland voor Sprout een overzicht van de opvallendste gebeurtenissen in Nederland-startupland tijdens het afgelopen jaar: