Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘StartupNL’ wordt merk in Silicon Valley

Nederlandse startups komen in Silicon Valley steeds professioneler voor de dag en vormen onder de vlag StartupNL een merk dat zich over een tijdje zou kunnen meten met Dutch Design. Dat zegt Ruben Nieuwenhuis, mede-initiatiefnemer van Holland in the Valley startup bootcamp, een startupprogramma voor Nederlandse startups die de oversteek willen maken naar de VS.

Via de stichting DutchBasecamp (dat onder meer subsidie krijgt van het Ministerie van Economische Zaken) laat Nieuwenhuis Nederlandse startups en incubators zoals Yes!Delft en Rockstart als een front ‘de valley’ veroveren.

In september organiseert de stichting een programma voor startups in de gezondheidszorg, maar het belangrijkste programma is de startup bootcamp. Daar worden jaarlijks, in samenwerking met netwerkorganisatie Holland in the Valley, 10 Nederlandse startups geselecteerd die 4 dagen worden ondergedompeld in de startupcultuur van Californië.

Deadline

De deadline van dat programma sluit officieel vandaag, maar de inschrijving blijft mede vanwege het vakantieseizoen nog even open, vertelt Nieuwenhuis. Zo’n 40 startups meldden zich tot nu toe al aan, een groep waar DutchBasecamp vervolgens 10 deelnemers uit selecteert. 

Die uitverkorenen krijgen een programma voorgeschoteld met onder meer gesprekken met durfinvesteerders en Nederlandse techondernemers die al in ‘The Valley’ zitten bij bedrijven als Airbnb en LinkedIn. Ook worden er bezoeken gebracht aan lokale incubators en krijgen de ondernemers workshops over thema’s als growth hacking en het aannemen van nieuwe mensen (‘bijna net zo belangrijk als het vinden van de goede investeerder’, merkt Nieuwenhuis op). 

De kwaliteit van de aanmeldingen is ‘echt aan het groeien’, zegt Nieuwenhuis. ‘Het wordt elk jaar groter, ook omdat de kwaliteit van startups en accelerators in Nederland groter wordt.’

Zakenreis

De reis wordt daardoor volgens hem ook effectiever en gaat meer lijken op een zakenreis. ‘Ik had gister een startup aan de telefoon die zei: ik wil echt toetsen of mijn klantengroep in de VS dezelfde interesse heeft, en valideren of mijn product past in de markt. Dat is proactief en je bent echt aan het werk in plaats van dat je alleen maar inspirerende verhalen hoort.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwenhuis heeft hoge verwachtingen voor het merk ‘StartupNL’, zoals de groep Nederlandse startups wordt genoemd die zich steeds vaker laat zien rond San Francisco. ‘We presenteren ons als een sterke groep, net als Dutch Design. Dat maakt dat investeerders en potentiële klanten sneller geneigd zijn om te luisteren.’

Succesverhalen

Zijn ambitie is dan ook om StartupNL tot iets te laten uitgroeien wat direct deuren opent. ‘Op individueel niveau heb je al merken met toegang, zoals Rockstart, Yes!Delft, Startupbootcamp. Nederland als startupland is aan het opkomen. Maar StartupNL als merk, dat kost nog wat tijd. Daarvoor zijn nog een paar succesverhalen nodig, zoals Booking.com, Distimo en Bright Computing.’