Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Toddy: het enige luiermerk ter wereld dat minder luiers wil verkopen

Toddy helpt klanten niet alleen in, maar ook weer op tijd uit de luiers. Gemiddeld één jaar eerder, met een garantie op zindelijkheid bij tweeënhalf jaar. Dat doet de Rotterdamse startup met een app én een abonnement op het (parttime) gebruik van wasbare luiers. De missie? 'De enorme luierafvalberg halveren.'

toddy wasbare luiers

Wat is Toddy?

Volgens Guus Meijer, medeoprichter van Toddy, gebruiken we steeds meer babyluiers. Op dit moment: zo’n 1 miljard per jaar. Niet omdat we meer kinderen krijgen, maar omdat onze kinderen steeds langer luiers dragen.

‘In de afgelopen jaren is de leeftijd waarop kinderen zindelijk worden met meer dan één jaar opgeschoven. En dat zorgt voor acht procent van ons restafval: een file volle vuilniswagens van Groningen tot aan Maastricht. Gelukkig kunnen we die enorme berg luierafval met een kwart verkleinen, door zindelijk worden niet langer uit te stellen.’

Dat beoogt Toddy met de Plasklas: een gratis app voor elke Toddy-klant met een zindelijkheidsprogramma dat start vanaf het moment dat een kindje anderhalf jaar oud is. ‘Deze app helpt ouders signalen herkennen die een kindje geeft als het klaar is om zindelijk te worden. Vervolgens helpt de app de ouders stap voor stap door het proces van zindelijk worden heen.’

Toddy ontwierp de app in samenwerking met pedagogen, een gedragsontwikkelingsbureau en experts van de Universiteit van Antwerpen. De startup is overtuigd van succes, dus biedt ouders garantie: ‘Ben je bij 2,5 jaar nog niet uit de luiers? Dan krijg je gratis luiers van Toddy.’

Daar komt de aap (of het verdienmodel) uit de mouw: een abonnement op luiers. ‘Om nóg meer impact te maken, zetten wij in op het parttime gebruik van wasbare luiers. Dit inmiddels doorontwikkelde product is nog onbekend bij veel ouders. Daar brengen wij verandering in. Ouders kunnen kiezen voor een abonnement op bio-based wegwerpluiers, inclusief gratis wasbare luiers voor één à twee dagen in de week of voor een abonnement op fulltime wasbare luiers. Daarmee vergroten we de adoptie van de wasbare luier, waardoor we nog eens een kwart van het afval uitsparen.’

wasbare luiers toddy
De wasbare luiers van Toddy.

Wie zitten erachter?

Toddy is opgericht door de twee jonge vaders en ondernemers Guus Meijer (38) en Nathan Volkers (38). Zij kennen elkaar van hun studententijd in Delft en besloten, toen ze beiden in de luiers zaten, samen te ondernemen.

‘Drie jaar geleden verkochten wij onze afzonderlijke bedrijven. Op dat moment deed ik onderzoek voor de TU Delft naar de toepassing van een biologisch afbreekbare grondstof voor luiers. Die nieuwe technologie is interessant, maar ook erg tijdsintensief. Voordat een nieuwe grondstof in een luier zit, ben je tien jaar verder. Maar tijdens dat onderzoek stuitte ik op een andere interessante bevinding: we gebruiken luiers langer dan noodzakelijk. Zo is het balletje gaan rollen.’

Wie zitten erop te wachten?

Je raadt het al: jonge ouders. En dan vooral de ouders die bewust duurzaam in het leven staan en een bijdrage willen leveren aan het behoud van onze planeet voor een volgende generatie.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hoever is Toddy?

Na in 2022 de eerste marktexperimenten te hebben gedaan, ging Toddy afgelopen maand live. De startup is op weg naar de eerste honderd abonnees. ‘Zodra wij de driehonderd aantikken, gaan we in gesprek over een investering.’

Wat is het verdienmodel?

Gebruikers kiezen voor een abonnement op luiers: maandelijks opzegbaar en inclusief zindelijkheidsgarantie. Kies je voor de wegwerpluiers? Dan kost dat 48 euro per maand. En kies je voor de volledig wasbare variant? Dan kost je dat 36 euro per maand. Daar kun je dan eventueel ook doekjes en dergelijke accessoires bijbestellen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Toddy ontving subsidies van onder meer de gemeente Leiden en het RVO. Daarnaast investeerden Meijer en Volkers een onbekend bedrag uit eigen zak. Deze zomer hoopt het tweetal een extra investering op te halen om verdere groei te realiseren. Het gewenste bedrag? Dat wil Meijer nog niet kwijt.

‘Wij zijn een steward-owned bedrijf, dus zijn op zoek naar investeerders die zich daarin kunnen vinden. Dat betekent dat zij rendement, maar geen automatisch zeggenschap ontvangen. Op die manier kunnen wij de missie van Toddy blijvend beschermen.’

Lees meer over startups en ondernemen: