Wat is Curi?
Curi is een platform waarop ondernemers hun bedrijf zelf kunnen kopen of verkopen. De verkopende partij stelt in een aantal stappen een overzichtelijk online profiel op. De kopende partij ziet via de zoekfunctie of met een aangemaakt zoekprofiel de te koop staande bedrijven.
Is er een match? Dan brengt Curi koper en verkoper, door middel van een online chat, rechtstreeks met elkaar in contact. Zo poogt de startup uit Veenendaal het voor de kleinere ondernemer makkelijker te maken om in contact te komen met een opvolger.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Medeoprichter Steven Donselaar (39, foto boven): ‘Neem een standaard corporate bedrijfsovername. Daarbij zitten bedrijfsadviseurs, overnameadviseurs en accountants om de tafel. Dat kost al snel zo’n tienduizenden euro’s. Kleinere ondernemers hebben dat geld niet, maar zijn vaak wel op zoek naar een overnamekandidaat. Dat regelen wij.’
Nu zijn er meer Nederlandse platforms die vraag en aanbod van te koop staande bedrijven bij elkaar brengen. Donselaar stelt echter dat Curi het enige platform is dat zich specifiek richt op de kleinere ondernemer. ‘Bij onze concullega’s moet de kleine ondernemer alsnog honderden euro’s betalen om zijn of haar bedrijf online te koop te zetten. Dat is voor een bedrijf, dat uiteindelijk misschien maar tienduizend euro’s oplevert, nog steeds veel geld.’
Wie zitten er achter Curi?
Curi komt van het Engelse curious, of ook wel ‘nieuwsgierig naar hoe het anders en beter kan’. In 2019 kregen Donselaar en compagnon Mark Dekker (55) het idee om een bestaand bedrijf over te nemen. Die zoektocht leverde de nodige frustraties op. ‘Hadden we eindelijk het perfecte bedrijf gevonden, bleek het al een half jaar niet meer te koop te staan. Zochten we verder, kwam er geen reactie van de verkoper of hadden we een duur abonnement nodig om überhaupt contact op te kunnen nemen. Dat moest toch beter kunnen?’
Na verschillende gesprekken met investeerders, ondernemers, accountants en M&A-adviseurs bleek dat Donselaar en Dekker niet de enige ondernemers waren met dit probleem. Daarom besloten ze, samen met investeerders Gerrie en Evan Pierik, een nieuw platform op te zetten. Het doel? De eerste stappen van bedrijfsovernames ‘makkelijk, bereikbaar en concreet’ maken.
Donselaar is geen onbekende in ondernemersland. Zo’n elf jaar geleden zette hij de autoverhuurformule en franchiseketen Autohopper op. Met ruim 130 vestigingen werd het één van de grootste ketens in Nederland. Eind 2021 verkocht Donselaar het bedrijf aan de Louwman Group, bekend van het importeurschap van Toyota en Suzuki.
Wie zitten erop te wachten?
Aan de verkopende kant: de kleinere ondernemer die met pensioen gaat of toe is aan een nieuwe uitdaging. ‘Twaalf jaar lang was Autohopper mijn kindje, maar op een dag wist ik: in de volgende fase heeft dit bedrijf mij niet meer nodig. Datzelfde geldt voor veel andere ondernemers. In zo’n situatie kan een bedrijf als een blok aan je been voelen.’
Aan de kopende kant: ondernemers met een groeiambitie en particulieren met een ondernemersdroom. ‘Voor succesvolle ondernemers kan een bedrijfsovername een slimme keuze zijn. Door bestaande klanten en eventueel personeel over te nemen, kun je direct aan de slag met een draaiend bedrijf en kun je je klantenbestand uitbreiden. Soms zijn kopers ook particulier. Zij fantaseren met een glaasje wijn in Frankrijk over hoe het zou zijn om te ondernemen. Curi laat zien dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, want vaak bestaat het bedrijf dat diegene voor ogen heeft al.’
Hoever is Curi?
In 2021 richtte de startup zich op de ontwikkeling van het platform. Sinds maart 2022 staat dit live. De teller staat nu op 24 te koop staande bedrijven. Donselaar noemt dat de ‘opstartfase’. ‘Het moet nog echt op gang komen. En dat mag ook, want we sleutelen nog wekelijks, met klantonderzoek, aan het beter maken van het platform. Staat alles zoals wij dat willen? Dan draaien we de marketingkraan open en zetten we vol in op online zichtbaarheid. Uitdagend, want onze doelgroep moeten we al verleiden in de fase waarin de ondernemer nog nadenkt over wel of niet verkopen.’
Wat is het verdienmodel?
Vooralsnog is het platform gratis, voor zowel koper als verkoper, maar daar komt binnenkort verandering in. ‘Als we over een paar maanden, na de nodige klantonderzoeken, compleet tevreden zijn, vragen we een abonnement-fee van een paar euro per maand. We willen het laagdrempelig houden.’
Nog geld nodig?
Nee. Het platform is gebouwd met eigen geld van de vier ondernemers. Volgens Donselaar zijn er voldoende eigen middelen om het bedrijf op de lange termijn te financieren.