Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amsterdammer koppelt groepen influencers aan startups

Samen sta je sterk, denkt de Amsterdamse ondernemer Scott van den Berg (23). Met zijn Startup van de Week Influencer Capital koppelt hij influencers aan startups. In ruil voor een klein pakket aandelen beloven zij allen op sociale media te berichten over de startup. Hij haalde het model uit de tv-wereld.

influencercapital scott van den berg

Wat is Influencer Capital?

Influencer Capital laat groepen influencers gezamenlijk in startups investeren. Niet met geld, maar door middel van zogeheten influencermarketing. Influencer Capital zoekt per startup groepen van vijf tot twintig geschikte influencers bij elkaar. Allen spreken zij af binnen een vooraf afgesproken periode een aantal wervende berichten op bijvoorbeeld Instagram aan de startup in kwestie te wijden. In ruil daarvoor krijgen zij uitzicht op een klein belang in de startup.

Door zoveel prominente influencers in een korte periode over één startup te laten berichten, verwacht Influencer Capital een behoorlijk marketingeffect te kunnen sorteren. Oprichter Scott van den Berg (23) zag bij het Amerikaanse Fyre Festival dat dit kan werken. ‘Zij werkten samen met 200 van de grootste influencers ter wereld. De uitvoering van het festival was dan een grote mislukking, maar het marketinggedeelte bleek te werken.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zit erachter?

Van den Berg studeerde ondernemerschap in zowel Amsterdam als Toronto. Ook richtte hij de afgelopen jaren verscheidene startups op. Voor zijn studie en werk spendeerde hij bovendien veel tijd in het buitenland, onder meer in Silicon Valley. Hier zag hij hoe startups met een goed pitch deck miljoenen ophalen, terwijl dat in Nederland volgens hem een stuk moeizamer gaat.

Ik zag de nieuwe Airbnb en Facebook voorbij komen, maar kon er niet zelf in investeren

Dat moest anders, vond Van den Berg. Eenmaal terug in Nederland werd hij mede-oprichter van een bedrijf op om startups te helpen bij het ophalen van kapitaal. ‘Er was alleen één probleem’, zegt Van den Berg: ‘Ik zag de nieuwe Airbnb en Facebook voorbij komen, maar kon er niet zelf in investeren.’ Hij besloot daarom na anderhalf jaar een bescheiden exit te maken en richtte afgelopen maand Influencer Capital op. ‘Ik wil hiermee een nieuw smaakje toevoegen aan de investeringswereld.’

Wie zitten erop te wachten?

Influencer Capital zoekt naar startups in de consumenten- en technologiemarkt, die op zoek zijn naar media-aandacht van influencers. Van den Berg wil op die manier als leidende of co-investeerder aan seed- en Serie A-investeringen meedoen, zij het dus zonder de directe liquide middelen.

De meeste startups kunnen volgens Van den berg niet zomaar 5 ton aan influencermarketing besteden, maar door middel van aandelen zou dit eenvoudiger worden. Hij heeft het idee gekopieerd uit de tv-wereld. ‘Grote zenders zoals RTL geven startups al langer reclameblokken op televisie, in ruil voor aandelen. Startups hebben doorgaans niet de financiële middelen voor tv-reclame, maar kunnen op deze manier wel op tv adverteren. Een bedrijf als Zalando is er groot mee geworden.’

Met dit soort investeringen verdienen influencers op de lange termijn geld

Van den Berg richt zich daarnaast natuurlijk op influencers, die de ene dag een ster kunnen zijn en de volgende dag vergeten. ‘Het is daarom verstandig om nu al investeringen te doen in veelbelovende bedrijven die je op de lange termijn geld kunnen opleveren. Je ziet influencers als Monica Geuze en Bas Smit dit bijvoorbeeld ook al doen.’

Hoever is Influencer Capital?

Van den Berg stelt inmiddels 150 geïnteresseerde influencers gevonden te hebben. Hij stelt zijn AFM-registratie al geregeld te hebben en aast momenteel op zijn eerste deal met een startup.

De ondernemer is ervan overtuigd dat dit model gaat werken: ‘Influencers verdienen alleen geld als de startup succesvol wordt – dan kunnen zij immers hun aandelenrechten gebruiken. Iedereen zal dus extra zijn best doen om de startup te promoten. Die motivatie om er echt wat van te maken, is anders wanneer je als influencer direct geld in plaats van aandelen krijgt.’

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel van Influencer Capital is vergelijkbaar als dat van venture capital fondsen. Wanneer de startup waarin IC heeft geïnvesteerd een succesvolle exit maakt dan worden de influencers uitbetaald naar ratio. IC krijgt dan een percentage van de winst.

Doet een startup waarin Influencer Capital heeft geïnvesteerd een succesvolle exit, dan worden de influencers volgens Van den Berg ‘uitbetaald naar ratio’. Influencer Capital verdient dan een percentage over de winst. Wanneer de eerste exit plaats zal vinden is natuurlijk gissen, maar Van den Berg gaat uit van de gebruikelijke periode van vijf tot zeven jaar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Met andere woorden: het duurt dus nog even voordat Influencer Capital geld verdient. Van den Berg financiert zijn bedrijf nu nog uit eigen zak, maar later dit jaar wil hij op zoek naar een investeerder. 3 tot 5 ton heeft de eenpitter nodig, om op te schalen. Waar hij het geld precies in wil investeren, daar is hij nog niet over uit.

Ook is Van den Berg voornemens influencers in bedrijven over de grens te laten investeren. ‘Als ik in Nederland een proof of concept heb, wil ik dit in Duitsland en de Verenigde Staten proberen.’ Wie weet belandt hij dan wel weer opnieuw in Silicon Valley.