Eerder verzamelden we al een tiental producten die sinds kort op abonnementsbasis leverbaar zijn. En dan hebben we het niet over kranten of Sprout zelf, maar de scheermesjes van Boldking, de verrassingsdozen van en de T-shirts van witshirtje.nl. Subscription commerce is al langer een trend. Voor ondernemers levert het min of meer terugkerende omzet op, maar verlos je consumenten van een groot probleem als je die maandelijks een stapel verse shirts of mesjes toezendt? Kleine moeite om die even uit het schap te graaien, en als de winkels even dicht zijn, is er geen man overboord.
Kopen geen feestje
Maar daar heeft Katja Kortenbroek misschien wel iets te pakken: die nare tampons, maandverband en inlegkruisjes die vrouwen elke maand weer nodig hebben zijn altijd op, zoek of niet in de buurt als ze het hardste nodig zijn. ‘Je denkt er drie weken lang niet aan, of je stopt de gedachte juist weg. Daardoor zit je dan opeens zonder, of je hebt een oude tampon in je tas die een beetje groezelig is. Bovendien is het kopen van dergelijke artikelen ook niet echt een feestje, als je er speciaal voor naar het Kruidvat moet.’
5 dagen tevoren
Dat bracht Kortenbroek, die al een online winkel in regenjassen exploiteerde, een jaar geleden op een ingeving. Op zoek naar een site die damesverband op abonnementsbasis biedt, vond ze niets en het plan voor een eigen service was geboren. Op TamPost stelt de klant niet alleen zelf het juiste pakket met de bekendste merken en de daarbij behorende hoeveelheid samen, ze geeft ook aan op welke dag dat nodig is, als de natuur haar werk doet. En dat maakt het abonnement extra nuttig: vijf dagen voor de eerste menstruatiedag ligt het pakket in de bus, belooft Kortenbroek. In een doosje dat sympathiek, maar discreet oogt, voor een prijs die een tikje hoger is dan die in de meeste winkels, in ruil voor het gemak en de, excusez-le-mot, ontzorging.
Incubator Crosspring
Deze week is Kortenbroek live gegaan met TamPost, vanuit de incubator Crosspring Lab in Zoetermeer. Die incubator was daarvoor min of meer de buurman in de Dutch Innovation Factory, het bedrijfsgebouw waar ze al een tijdlang met haar regenjassensite tegenregen.nl actief was. ‘Als je elkaar zo vaak tegenkomt aan de lunchtafel werkt dat natuurlijk heel handig: via het netwerk van Crosspring vond ik bijvoorbeeld een goede webbouwer. Bovendien pitch je in deze omgeving voortdurend je businessplan: het zijn wel voornamelijk mannen, maar ze komen allemaal met vragen en suggesties.’
Logistiek en service
Nu TamPost live is, wordt het spannend. ‘Alle vrouwen die ik spreek vinden het ofwel helemaal niet interessant, of ze zijn laaiend enthousiast. In hoeveel vaste afnemers dat zich laat vertalen, is spannend.’ De manier waarop Kortenbroek de service en logistiek achter Tampost.nl heeft opgezet, is op dit moment erg overzichtelijk: ze neemt zelf de telefoon aan en zal aan de hand van haar database elke ochtend zelf de orders afhandelen.
Schaalbaar
‘Mijn voorraad staat letterlijk tussen de regenjassen hier op kantoor. Ik hou ook goed alle aanbiedingen bij: die blijken vaak nog scherper dan de prijzen waarvoor ik de producten nu nog kan inkopen bij de groothandel.’
Maar natuurlijk, aan de schaalbaarheid is ook gedacht. ‘Ik ben met iemand in onderhandeling die als partner wil instappen want ik snap dat ik niet alles zelf kan doen en ook niet overal goed in ben. Uitbreiden met aanvullende artikelen als pijnstillers is een kleine stap, het ontvangen van het pakket maken we al veel leuker door er kleine cadeautjes bij te doen. Als TamPost aanslaat, moet de inkoop, orderafhandeling en klantenservice natuurlijk een robuustere vorm krijgen en misschien worden uitbesteed.’
Beren op de weg
Maar dat ga ik op dit moment nog niet als problemen betitelen, daarvoor ben je ondernemer. Ik heb zoveel kennissen met ideeën die ook een eigen bedrijf zeggen te willen beginnen, maar eerst alle beren op de weg zien. Dan zet je niet door en kom je tot niks. Ik denk liever vijf stappen verder, maar handel wel direct.’