Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup maakt Salesforce-tool goedkoper

Michael van Rooijen lanceerde onlangs de service HireFire. Daarmee kan een developer goedkoper van Salesforce-tool Heroku gebruik maken. Prime Ventures: "Misschien koopt Salesforce Hirefire wel."

Met Heroku (in 2010 gekocht door Salesforce) kan een ontwikkelaar zich focussen op de applicatie terwijl hij zich geen zorgen hoeft te maken over het hosten, opschalen of managen van de ‘achterkant’. Kortom, apps bouwen zonder gezeur. Althans, zo positioneert Heroku zich. De realiteit voor eenpitters en kleine ontwikkelbedrijven is echter wat anders als ze met Heroku aan de slag willen en daar speelt HireFire op in.


HireFire is een tool voor het managen van de servers die een applicatie gebruikt. Ongebruikte servers worden door HireFire uitgeschakeld, waarvoor je dus ook niet hoeft te betalen.


Waarom is Heroku lastig in gebruik?


“Heroku is relatief goed geprijsd, maar voor kleine sites zijn de kosten soms een stuk meer dan je er voor wilt uitgeven, vooral als de site geen geld oplevert om de maandelijkse kosten te dekken. Het is zo dat kleine sites meestal genoeg hebben aan twee type servers. Een web server, die het bezoeken van een site mogelijk maakt, en een worker server, die allerlei opdrachten uitvoert zoals het versturen van emails en het maken van langdurige berekeningen. In principe alles wat langer duurt dan 500 à 1000 milliseconden kun je laten doen door de worker server zodat de website snel blijft voor de bezoekers. Dat regelt HireFire.”


Hoe breng je het in rekening?


“Op dit moment is het 10 dollar per maand per applicatie. Je kunt per applicatie zo veel dynos laten managen als je wilt. Je betaalt per uur. Dit heb ik om twee redenen gedaan, namelijk omdat het makkelijker te berekenen is als een klant bijvoorbeeld halverwege in de maand nog 1 of 2 applicaties toevoegt, dan tel ik gewoon 2 of 3 uur per uur vanaf dat moment. Ook betekent dit dat de klant altijd kan opzeggen wanneer zij wilt, zonder meteen voor de gehele maand te betalen. Dit maakt het veel aantrekkelijker voor de klant en motiveert ook meer om het uit te proberen. Elke klant krijgt daarnaast ook 7 dagen gratis toegang tot het systeem om het uit te proberen.”


Hoe breng je dit aan de man?


“Door het open source project heb ik HireFire veel kunnen promoten, het is op verschillende developer blogs gekomen, op HackerNews, en zelfs op een Ruby podcast. Verder was het puur word-of-mouth reclame. Het woord gaat vrij snel rond in de developer community. Dit is ook de reden dat ik gekozen had voor het ontwikkelen van tools voor developers. Omdat ik zelf een developer ben, ken ik de doelgroep en het probleem goed.”


Wat hoop je in 2013 te bereiken?


“Momenteel heeft HireFire een paar honderd klanten. Eind 2013 hoop ik rond de 1000 klanten te zitten. Ergens vóór of na de jaarwisseling komt er een compleet nieuw systeem waarbij de back-end en front-end opnieuw gedaan zijn. Dit nieuwe systeem bevat aardig wat nieuwe functionaliteiten. Deze zijn grotendeels gebaseerd op de feedback die ik gekregen heb van gebruikers. Zodra het nieuwe systeem tot stand is gekomen, ga ik mij weer richten op het beginnen van nieuwe start-ups.”



‘Hirefire is wel heel erg afhankelijk van Heroku’


Robert Verwaaijen, principal bij investeringsmaatschappij Prime Ventures, is goed bekend met de dienst die HireFire aanbiedt. Hij vindt dat de startup ‘een prima propositie’ heeft. “Heroku is in de ‘techie’ wereld een bekend platform en een echt PaaS bedrijf. Het lijkt een wat technisch verhaal, maar is in feite een recht toe recht aan oplossing. Als er meer resources nodig zijn worden er automatisch weer resources door HireFire aangezet. Dat is een stuk efficiënter voor de kleinere ontwikkelaar en zo maakt dat de ‘Return On Investment’ van Heroku ook voor deze partijen aantrekkelijk. Simpel, to-the-point. En hij lost een concreet probleem op. Gebruikers zullen ook willen betalen aan HireFire omdat ze makkelijk de rekensom kunnen maken.”


De ‘Platform as a Service’ (PaaS) markt is hot, zegt Verwaaijen. “PaaS is een categorie bedrijven die een platform aanbieden waarmee je heel efficiënt applicaties kunt maken en in de ‘cloud’ kunt uitrollen. Heroku is verkocht aan SalesForce in 2010 voor een bedrag van 250 miljoen dollar toen het nog maar 3 jaar bezig was. Wij bij Prime Ventures hebben in het Rotterdamse PaaS bedrijf Mendix geinvesteerd en die gaan momenteel heel hard. Gartner noemde 2011 al ‘the year of PaaS’ om aan te duiden dat het hun verwachting is dat dit type oplossingen gaat doorbreken.


Maar de markt van PaaS is ‘nog wel jong en volatiel’, benadrukt hij. “Daar ligt dus ook het risico van HireFire. Die kiest voor een propositie die 100% afhankelijk is van de huidige werking van Heroku, wat zelf een jong platform is. Bij veranderingen op zowel technisch als zakelijk gebied wordt HireFire direct getroffen. Het voegt al in rap tempo support toe voor andere programmeertalen en bijbehorende ‘software libraries’. Het zal lastig worden voor HireFire om dat allemaal te ondersteunen, of ze moeten duidelijk een keuze maken om dat niet te doen. Daarnaast is het de vraag hoe lang het duurt voordat Heroku zelf zoiets toevoegt aan hun dashboard functionaliteit..”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


HireFire is volgens Verwaaijen niet direct een softwarebedrijf om in te investeren. “Dat komt omdat het toch te afhankelijk is van één platform. Het zou goed kunnen zijn dat SalesForce dit zelf aan zijn klanten wil aanbieden.” Maar in een positief scenario kopen ze misschien HireFire, zegt hij. “In de tussentijd kan dit bedrijf voor de eigenaar nog lang een mooie boterham opleveren.”