Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start met een strategie

Alle bedrijven, van éénmanszaken tot multinationals, hebben een strategie nodig.

Een visie op wat de onderscheidende factoren van het bedrijf zijn en hoe die kunnen zorgen voor succes op de lange termijn. Formuleer uw strategie bij voorkeur in één of twee zinnen maar in ieder geval op een pagina (A4) en maak deze dynamisch. Na een paar jaar kan het noodzakelijk zijn om van strategie te veranderen.

 

Bedenk allereerst welke klanten u met uw product of dienst wilt bedienen. Analyseer de markt uitvoerig en kijk naar wat uw concurrenten doen. Waar liggen de kansen voor uw bedrijf? Uw acties moeten, net als bij soldaten op het slagveld, gericht zijn op de zwakke plekken van de concurrent(en).
De meeste gebruikte methode om de markt, en de unieke positie van uw bedrijf daarop, in beeld te brengen is de zogenoemde SWOT-analyse. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In een schema zet u de interne sterke en zwakke punten af tegen de externe kansen en bedreigingen. Komt u er zelf niet uit. Kies dan een van de publieke en commerciële clubs die gespecialiseerd zijn in marktvorsen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ken de markt
Heeft u de markt tot op het bot gefileerd? Dan is het nu tijd om uw strategie te ontwikkelen. Strategieën zijn opgebouwd uit een aantal elementen. Strategiegoeroes als Michael Porter, hoogleraar economie aan Harvard University, benoemen een aantal algemene strategieën die toepasbaar zijn in elke branche. De meest bekende zijn de prijsstrategie (bent u de goedkoopste of het meest exclusief?), en de productstrategie (is uw product uniek?).

En dan?
Als uw bedrijf, gesteund door een goede strategie, uitgegroeid is tot die bloeiende onderneming die uw voor ogen had, wordt het tijd de volgende stap te nemen. Kunt u verder doorgroeien? Gaat u een nieuwe locatie openen, meer verschillende producten of diensten aanbieden of kiest u voor een nieuwe afzetmarkt? Er zijn nog legio andere mogelijkheden. Wat de beste keuze is, hangt natuurlijk af van het soort bedrijf dat u heeft.