Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stappenplan naamgeving

De meeste ondernemers kiezen hun bedrijfsnaam veel te onzorgvuldig, vindt Joachim ter Haar van naamgevingsbureau Zigila. "Er wordt te veel belang gehecht aan domeinnamen."

De naamkeuze is voor veel startende ondernemers een sluitpost op hun lange lijst van ‘things to do’. “Vaak wordt er in een half uurtje even een naam verzonnen”, zegt Ter Haar. Ondernemers letten daarbij vooral op of de domeinnaam nog beschikbaar is. “Maar daarmee heb je nog geen goede naam voor het opbouwen van een merk.”

 

De bedrijfsnaam is uiteindelijk uw belangrijkste marketinginstrument. Dat wil volgens Ter Haar overigens niet zeggen dat je met een matige naam niet succesvol kunt worden, of dat een goede naam een garantie voor succes is. “De ondernemer geeft zelf lading aan de naam. Maar je moet de naam wel zo kiezen dat hij je niet in de weg gaat zitten.” Denk aan een uitbreiding van uw productassortiment of expansie naar het buitenland.

 

Van dat laatste had Zigila zelf last. Ter Haar wilde naar het buitenland met zijn onderneming. “In de VS en de UK bestonden al bedrijven die Nameworks heten. Het is wel zo efficiënt om internationaal één naam te voeren, dus wij moesten op zoek naar iets nieuws.” De verandering heeft de onderneming ook in eigen land vooruit geholpen. “Bij de naam Nameworks denk je al gauw aan een klein bedrijfje om de hoek.”

 

Checklist

Wat is het geheim van een goede naam? Volgens Ter Haar kunt u om te beginnen een eenvoudige checklist gebruiken:

  1. Waar moet uw naam bij aansluiten?
  2. Waar mag hij absoluut niet mee botsen?
  3. Wat is de positionering van uw bedrijf, hoe wilt u zich profileren?
  4. Waar is uw onderneming over 5-10 jaar mee bezig? Voert u nog steeds één product, binnen de eigen landsgrenzen en voor dezelfde prijs?
  5. Wat is de ziel van uw bedrijf, welke waarden hangt u aan?
  6. In welke landen wilt u ondernemen?
  7. Wat is uw doelgroep?
  8. In hoeverre is het van belang uw naam juridisch te beschermen?

 

Eisen

“Het is onmogelijk om aan de hele checklist te voldoen, weeg daarom al deze punten tegen elkaar af”, zegt Ter Haar. Keuze gemaakt? Vraag u dan af of de naam ook voldoet aan de volgende vier punten:

  1. Communicatief: ‘Bekt’ de naam lekker? Maakt hij duidelijk wat u voor dienst of product biedt of juist niet? In hoeverre wilt u opvallen ten opzichte van concurrenten?
  2. Strategisch: wat zijn uw lange termijn plannen voor uw onderneming? Zijn deze te verwezenlijken onder de door u gekozen naam?
  3. Taalkundig: controleer bijvoorbeeld eens wat uw naam in andere landen betekent. De naam Dell was bijvoorbeeld niet zo handig voor de Nederlandse markt, hoewel het uiteindelijk succes niet in de weg zat.
  4. Juridisch: is uw naam juridisch te beschermen?

 

Online

Volgens Ter Haar concentreren veel ondernemers zich onnodig op internet. “Een domeinnaam is natuurlijk essentieel als je online producten verkoopt aan consumenten. Maar voor Business to Business is de url minder belangrijk.” Bovendien kan iedere ondernemer met de juiste Search Engine Optimization hoog in de zoekmachines eindigen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Tip:
Begin vroeg met het brainstormen over een merknaam. Kom tot een shortlist, toets de namen juridisch en taalkundig en maak daarna pas een definitieve keuze. U kunt nog niet kiezen? Leg dan in ieder geval alvast de domeinnamen vast. Beter te veel domeinnamen dan geen.