Vertrouwen blijft
Over de gehele linie blijft het optimisme onder ondernemers onverminderd groot, maar dat geldt vooral voor de omzetgroei van het eigen bedrijf. Ruim 85 procent is optimistisch over de omzetgroei van zijn of haar bedrijf. Het vertrouwen in de Nederlandse economie vlakt licht af. Zei in het eerste kwartaal nog 76 procent van de ondernemers optimistisch te zijn over de Nederlandse economie, nu is dat nog maar 67 procent.
Ik ben optimistisch…
..over omzetgroei eigen bedrijf
Q1 Q2
Eens 90 86
Oneens 10 14
.. over groei Nederlandse economie
Q1 Q2
Eens 76 67
Oneens 24 33
..over groei van wereldeconomie
Q1 Q2
Eens 53 52
Oneens 47 48
Investeringen blijven op peil
De investeringen in ICT blijven op peil. In vergelijking tot het eerste kwartaal gaf de helft van de ondernemers dit kwartaal meer euro’s uit aan marketing. Tegelijkertijd werd er minder uitgegeven aan reclame en adviseurs.
De kredietcrisis heeft daar een lichte invloed op gehad: veertien procent zegt last te hebben (gehad) van de crisis terwijl dertig zich zakelijk (ernstige) zorgen heeft gemaakt. Slechts een klein percentage (veertien procent) heeft daardoor (noodzakelijke) investeringen vooruit geschoven.
In vergelijking tot Q1 besteed ik dit kwartaal…
..meer euro’s aan marketing
Eens 52
Oneens 48
..meer euro’s aan reclame
Eens 39
Oneens 61
..meer euro’s aan adviseurs
Eens 23
Oneens 77
.. meer euro’s aan ICT
Eens 51
Oneens 49
Zorg over personeelskosten
Ondernemers hebben zorg over de kosten van gekwalificeerde mensen. Zei in Q1 nog 59 procent goed gekwalificeerd personeel duur te vinden, in Q2 stijgt dat percentage naar 69 procent.
Goed gekwalificeerd personeel is duur
Q1 Q2
Eens 59 69
Oneens 41 31
Ik verwacht komend kwartaal meer personeel nodig te hebben
Q1 Q2
Eens 45 43
Oneens 55 57
Alle uitslagen van deze Barometer op www.sproutbarometer.nl
Bernardo Walta, directeur corporate marketing van De Goudse
“Bijna 70 procent van de ondernemers vindt goed gekwalificeerd personeel duur, een flinke stijging ten opzichte van de 59 procent van de vorige meting. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Die zal nog verder toenemen en daardoor is het belangrijker dan ooit om uw mensen aan uw bedrijf te binden. Niet alleen met salaris, maar bijvoorbeeld ook met een collectief pensioen, nabestaandenvoorzieningen en adndere employee benefits.
Dat geldt zeker als uw bedrijf niet al te groot is, want dan maakt één man of vrouw meer of minder een groot verschil. Om diezelfde reden is het juist binnen het mkb essentieel dat er een goed werkklimaat heerst en gericht wordt gewerkt aan verzuimpreventie en reïntegratie. Alles wat u hierin investeert, verdient u naar mijn overtuiging dubbel en dwars terug!”
Marianne van Leeuwen, We like Fashion!:
“In de tweede barometer is het vertrouwen in de groei van zowel de Nederlandse, als de wereldeconomie gedaald. Ik vind het vertrouwen in de economie nog steeds opvallend groot, maar de ernst van de kredietcrisis begint wel goed door te dringen.
De grote groei van online adverteren komt niet in de barometer terug: het aantal ondernemers dat daaraan het komende kwartaal meer wil gaan uitgeven is juist gedaald. Vreemd. Onverstandig ook, want er gebeurt nog steeds elke dag meer online.”
Kees de Jong, BBI Group:
“Het afgenomen optimisme over de groei van de Nederlandse economie: Men zou doof en blind moeten zijn om inderdaad niet die mening te zijn toegedaan. Gelukkig blijven ondernemers rasoptimisten en blijft men onveranderd positief over het eigen bedrijf. Hetzelfde positivisme blijft voor wat betreft overnames en het aangaan van samenwerkingsverbanden.
Nogmaals wil ik stilstaan bij de antwoorden op ‘heb voldoende vrije tijd’. Waar ook de vorige verbazing rees dat tweederde van de ondernemers hier positief op antwoordt, leert ons (a) dat de ondernemers binnen de steekproef hun zaakjes goed op orde hebben en daarom een juiste balans hebben weten te creëren (b) dat de Nederlandse ondernemer te weinig ambitieus is en, samen met de rest van Nederland om zes uur achter de piepers zit of (c) dat ondernemers de vraag eigenlijk niet zo goed begrijpen en technisch geen verschil zien tussen werk en vrije tijd. Immers als ondernemer ben je nooit vrij, of ben je juist altijd vrij. Ik hoop overigens op (c).”
De Sprout Barometer is ontwikkeld onder auspiciën van onderzoeksbureau Motivaction. Elk kwartaal leggen we door middel van een online vragenlijst ondernemers dertig vragen voor over uiteenlopende onderwerpen. Aan deze editie van de Sprout Barometer namen 285 ondernemers deel.