Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout 05-2007, 1 jaar later: Frans van Belle, 1850 Nummerinformatie

1850 Nummerinformatie stond in de Sprout Challenger 50 in 2007. Oprichter Frans van Belle wilde binnen een jaar KPN voorbij groeien. Gelukt?

“We hebben het helaas net niet gehaald”, moet Frans van Belle (51) bekennen. “Maar we zijn inmiddels wel redelijk stevig verankerd in de markt.”

 

Maart vorig jaar startte 1850 een grote reclamecampagne om de nieuwe nummerinformatiedienst voorin ieders geheugen te krijgen. De spot waarin schaarsgeklede dames in een wasstraat mannen duidelijk maken dat ze hun telefoonnummer via 1850 kunnen verkrijgen, trok de aandacht. “Nummerinformatie is geen biermerk. Om voor een low-interestproduct aandacht te genereren mag je niet saai zijn. Dus kozen we voor een reclame met een leuke twist”, verklaart Van Belle de keuze voor de carwashclip.

 

En die leek succesvol: toen 1850 Nummerinformatie op 1 april startte, bediende het naar eigen zeggen direct zestig procent van de markt. “We waren verbaasd over ons eigen succes. Maar het callcenter kon de drukte niet aan”, vertelt Van Belle.

 

1850 bood in Nederland als eerste nummerinformatie aan die niet operatorgestuurd is en moest zijn plekje in de markt veroveren. Het nummer aankiesbaar te krijgen moest zelfs via de politiek worden afgedwongen. Ook werden nieuwe diensten zoals het 1850 ‘personal adresboek’ niet als publieke dienst gezien en verboden.  “We moesten behoorlijk strijden.”

 

Het marktaandeel van 1850 daalde tot 35 procent en zakte na de zomer naar 25 procent. Van Belle ziet evenwel voordeel in het feit dat de druk even van de ketel was: “Doordat we wat wegzakten, kon het callcenter zich meer op service gaan richten.” En nu, met ongeveer 35 procent van de markt in handen en een “redelijk winstgevend” bedrijf, is de oprichter niet ontevreden. Voor 2008-2009 streeft 1850 Nummerinformatie naar een marktaandeel van 50 procent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur: Hester van de Kaa