De laatste keer dat Spotify cijfers openbaarde, in maart vorig jaar, stond de teller nog op 6 miljoen betalende gebruikers. In totaal claimt de Zweedse dienst nu 40 miljoen actieve gebruikers in 56 landen.
Spotify kent een gratis versie met reclame en beperkt gebruik op smartphones. Een abonnement van 10 euro per maand geeft onbeperkt toegang tot de catalogus en offline opslag op mobieltjes..
Kosten
Op basis van 10 euro per maand per gebruiker genereert het bedrijf van oprichters Daniel Ek (31) en Martin Lorentzon (45) nu een jaaromzet van 1,2 miljard euro. Uitgaande van dollarprijzen komt de jaaromzet op 870 miljoen euro.
Tachtig procent van de nieuwe gebruikers, gebruiken de dienst voor het eerst op hun smartphone, vertelt Ek in een interview met muziektijdschrift Billboard.
Een voor artiesten niet onbelangrijk getal: sinds de start van de dienst in 2008 betaalde Spotify 1 miljard dollar (0,73 miljard euro) in royalties. Die kosten stijgen op gelijke voet met de groei van het aantal gebruikers, dus schaalgrootte is niet per se een voordeel voor Spotify. Als de voorspelling van de Britse marktonderzoeker Generator Research uitkomt, zal hierdoor geen enkele streamingdienst ooit winstgevend zijn.
Spotify breidde het afgelopen jaar uit naar 36 landen. Ook die kosten zullen de winstcijfers geen goed hebben gedaan, al is het maar de vraag of Spotify überhaupt winst maakt; het bedrijf houdt die cijfers voorlopig geheim.