De mooiste functie van de nieuwe BMW 7-serie zit op het raam. Niet alleen de snelheid en het navigatiesysteem worden geprojecteerd, maar ook de snelheidslimiet in een bepaald gebied – een ingenieus systeem leest de verkeersborden. Nooit meer afdwalende ogen naar wijzerplaat of routebeschrijving. Tenzij je een gepolariseerde zonnebril draagt, dan is de projectie onzichtbaar.
Dresden
Sprout testte de executive car van BMW in het Duitse Dresden. ‘Commanding presence combined with fascinating design’, predikt een glunderende topman van het concern. Ieder zijn smaak, maar ‘fascinerend design’ gaat ons wat ver. De vormgeving is namelijk niet zo heel erg spectaculair en dat is precies wat je verwacht van een zakenauto in deze klasse. Degelijk en een beetje saai. “Let op de karakterlijnen”, zegt een van de ontwerpers. “Die zijn elegant en lopen naar boven af. Dat laat zien dat het een sportieve auto is.” De 750 Li met alle elektronica uitgeschakeld en de automaat op standje Sport+ is inderdaad sportief, de 400pk doet zijn werk naar behoren. Dat spektakel is snel vergeten bij het bereiken van de autobahn. Daar voelt 250 kilometer per uur nog altijd als 150. De 7-serie is te comfortabel om sportief te zijn.
iPod
Tot slot het door BMW, en alleen door BMW, bejubelde systeem iDrive. Een van de ontwerpers bij BMW moet ooit een iPod in handen gehad hebben: ‘handig zo’n draaischijf. Lekker intuïtief enzo.’ Hoewel BMW het systeem enorm verbeterd heeft na de laatste editie van de 7-serie, is het nog altijd een ramp om mee te werken. Een auto is echt iets anders dan een muziekspeler. Deze limousine vraagt sowieso een meer dan gemiddelde interesse in knopjes. De bijgeleverde vuistdikke handleiding staat vol spectaculaire extra’s. Van infrarood nachtcamera’s tot een signaleringssysteem voor de dode hoek. Maar wat zou dat? Een beetje BMW 7-rijder interesseert zich niet voor knoppen. Die laat zich rijden.
Gereden: BMW 740iSedan à 141.774