Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Spijt over de verkoop

Ondernemers die hun bedrijf verkopen en daarna overvallen worden door spijt - het gebeurt te vaak. Hoe komt dat toch en hoe voorkomt u die problemen?

Volgens Mitchell Schlimer, oprichter van get Let’s Talk Business Network (een community voor CEO’s en ondernemers in de regio New York) blijft negentig procent van de ondernemers die hun bedrijf verkopen werken bij de koper. Al is het maar voor enkele jaren.

 

“Ze blijven vaak niet langer omdat de meeste ondernemers geen goede soldaten zijn”, zegt Schlimer in The New York Times. “Ondernemers zijn sterk in het maken van iets uit niets, het creatieve proces.”

 

Problemen die ondernemers in hun nieuwe functie ondervinden zijn:

  • de touwtjes uit handen geven;
  • conformeren aan de nieuwe bedrijfscultuur;
  • de nieuwe eigenaar maakt beslissingen over ‘het kindje’ van de ondernemer die hij niet kan verdragen;
  • het verliezen van de beslissingsbevoegdheid;
  • de nieuwe eigenaar draait de aankoop uiteindelijk de nek om;
  • veel verkopende ondernemers krijgen in hun nieuwe functie wel de verantwoordelijkheid, maar niet de autoriteit: hun nieuwe baas kan beslissingen terugdraaien

 

Kortom, veel ondernemers kunnen het gewoonweg niet verdragen dat ze niet langer de baas zijn over hún bedrijf. “Alsof je een kind afstaat”, legt Tova Borgnine uit, die haar cosmeticabedrijf Tova Corporation verkocht aan homeshoppingkanaal QVC.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Voelt u dat ook zo? Heeft u uw onderneming verkocht en heeft u achteraf spijt? Laat het ons weten! Mail uw ervaringen naar [email protected].