Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Slechte websites hinderen e-commerce’

Het merendeel van de zakelijk georiënteerde websites is slecht. Online zakendoen wordt genegeerd.

Van de 600 ondervraagden managers en directeuren van Nederlandse bedrijven zegt 52 procent dat websites van leveranciers en andere zakelijke partners slecht zijn. Vergeleken met vorig jaar gebruiken de respondenten die sites ook minder om informatie en offertes op te vragen, te bestellen en prijzen te vergelijken.

Daarnaast is 46 procent van de ondervraagden vooral kritisch op de eigen bedrijfsvoering. Ze zeggen dat hun interne bedrijfsprocessen digitaal onvoldoende op de buitenwereld zijn afgestemd. Eenderde zegt dat zijn producten en diensten überhaupt niet voor e-commerce geschikt zijn.

Al met al is er een dalende trend te zien in het gebruik van websites van zakelijke partners, zo blijkt uit de ICT Barometer (download Pdf).

“Gelet op het toenemende belang van online zakendoen is het op zijn minst opzienbarend te noemen dat een kwart van de bedrijven, zo’n 275.000 in aantal, er vandaag de dag nog steeds niet in slaagt om hiermee de efficiency, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen. Toch een van de belangrijke doelstellingen die de opkomst van online zakendoen stimuleerde”, aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Een kleine zestig procent van de ondervraagden zegt geen last te hebben van cybercrime, 39 procent zegt ‘in beperkte mate’ en 2 procent zegt ‘in grote mate’. Het blijkt dan in 60 procent van de gevallen om spam te gaan en in 20 procent van de gevallen virussen. Toch spreekt nog 12 procent over inbraken op computersystemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Emerce