Zij signaleert een toenemende behoefte van reizigers aan contact met de lokale bevolking tijdens het verblijf, bij activiteiten en maaltijden, in ruil voor een financiële vergoeding. Verschillende reisorganisaties spelen inmiddels op die behoefte in. Zo gingen vorig jaar verschillende Nederlandse reisorganisaties van start die reizigers en locals verbinden, waaronder Better Places, I Like Local, Withlocals, Doozze, TravelMoodz en Sleeping with the Locals.
Deze organisaties hebben gemeen dat ze reizigers en lokale experts aan elkaar koppelen en hun aanbod direct online geboekt kan worden. Aan de Stegge: ,,Kleinschaligheid, authenticiteit en duurzaamheid staan bij alle organisaties voorop, maar aanbod en specialisme verschillen.”
Airbnb
De trend borduurt volgens haar voort op het verschijnsel ‘social traveling’, dat afgelopen jaar al een grote vlucht nam. ,,Dat speelde zich vooral af binnen de westerse wereld, waarbij reizigers logeren bij lokale verhuurders. Het sociale platform Airbnb werd hierin groot.”
Internet speelt een grote rol bij de nieuwe trend, zegt ze. ,,Reizigers willen en kunnen hierdoor hun reis graag online boeken, direct bij de lokale partij. Ook vinden mensen het steeds belangrijker om iets te doen voor het land dat ze bezoeken. Hun geld moet terechtkomen bij de locals, zodat duurzaam toerisme vorm kan krijgen.” Aan de Stegge verwacht dat zo’n 100.000 mensen dit jaar zo’n reis gaan ondernemen.