Philipp Magin bracht in zijn tijd bij Groupon al veel gasten aan bij restaurants via de bekende vouchers. Maar toen twee jaar geleden de kortingsbonnenbusiness opdroogde, verliet hij Groupon en begon hij iets nieuws. De Duitser nam drie Groupon-collega’s mee en richtte Quandoo op, een platform om reserveringen in restaurants te doen. De aangesloten restaurants betalen Quandoo daarvoor provisie.
Na 1,5 miljoen gasten aan tafel te hebben geholpen in 6.500 restaurants in 8 landen, is het tijd voor de volgende fase. Magin wil in de komende 12 maanden Quandoo’s activiteiten uit te breiden naar 17 nieuwe landen, vertelt hij tegen Wirtschaftswoche. Hij wil onder meer naar Zuid-Afrika, Brazilië en Australië.
Ook wil Magin de Quandoo-app verder ontwikkelen zodat de restaurantbezoekers er niet alleen zijn reservering mee kan doen, maar ook de rekening mee kan betalen. Dat moet over ongeveer een halfjaar mogelijk gerealiseerd zijn. Om dit alles te realiseren, heeft Magin 25 miljoen euro nodig.
Quandoo gebruikt een beetje dezelfde methode als Groupon doordat restaurants kortingen bieden op dagen en tijdstippen dat het bij hen minder druk is. Dat kan de horecabezoeker tot 50 procent van de oorspronkelijke prijs schelen. Van oorsprong is Quandoo een Duits initiatief, maar het is ook in business in onder meer Nederland, Italië en Turkije.
Magin en zijn kompanen Ronny Lange, Tim-Hendrik Meyer, Sebastian Moser zien de grote getallen al op zich afkomen, want onder de reserveringssites lijkt een overnameslag gaande te zijn. Zo kocht Priceline, het bedrijf achter booking.com, voor 2,6 miljard dollar OpenTable, dat marktleider is in de Verenigde Staten. En Tripadvisor haalde afgelopen mei voor 140 miljoen dollar LaFourchette binnen, de nummer één in Frankrijk.