Is er een markt voor? Absoluut. Het gaat hier om een mondiale miljardenmarkt.
Qmaps
De Nederlandse ondernemer Azat Agaronian heeft vorige week Qmaps gelanceerd. Dit is een tool en site waarmee je kaarten kan ontdekken, delen en analyseren. Daarnaast kun je met Qmaps kaarten veelzijdiger en interactiever maken. “Qmaps gaat nog een paar stapjes verder dan Google Maps, want naast de locatie vind je er gelijk allerlei relevante informatie.”
Zoiets bedenk je niet zomaar.
“Ik heb zes jaar gewerkt bij een digitale kaartenleverancier. Tijdens mijn werkzaamheden kwam ik veel punten tegen die volgens mij beter konden. Een willekeurige digitale kaart is bijvoorbeeld minimaal drie tot vijf jaar oud, statisch en niet interactief. Door in kaart te brengen wat ik mis en hoe dat opgelost kon worden, kwam ik op het idee van Qmaps.”
Het product is dus vooral beter dan die van de concurrentie?
“Wat Qmaps zo anders maakt is de samenspel tussen design, user interface en functionaliteiten. Qmaps is snel, functioneel, simpel in gebruik maar tegelijkertijd diepgaand in informatieverstrekking. Dat is een unieke combinatie. Daarnaast zijn onze kaarten dynamisch en interactief wat veel nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt.”
Hoe kom je uit de kosten?
“Wij hebben drie verdienmodellen. Het eerste model is het B2B-model waarbij voor derde partijen applicaties worden gemaakt voor het Qmaps-platform. Het tweede model is de verkoop van geografische data via ons platform. En de derde model bestaat uit de reclame inkomsten. Qmaps hebben we overigens tot nu toe volledig zelf gefinancierd.
Is er een markt voor? Absoluut. Het gaat hier om een mondiale miljardenmarkt. De grote vraag is of het ons lukt om een grote speler te worden op deze markt dankzij onze unieke aanpak. Met hard werken en een beetje gelukt moet het lukken.”
Hoe groot zijn je ambities in 2012?
“De beta release van Qmaps was anderhalve week geleden en bestaat uit drie applicaties. Sindsdien hebben we gemiddeld 800 hits per dag. Voor het einde van het jaar moeten er minimaal tien applicaties beschikbaar zijn en hopelijk 10.000 hits per dag. De omzet die daarbij gehaald kan worden is afhankelijk van verschillende factoren en kan moeilijk voorspeld worden. Het doel is wel om minimaal een jaaromzet te halen van 100.000 euro.”
Thuisafgehaald.nl
Thuisafgehaald.nl maakt het delen van maaltijden makkelijker. Gebruikers kunnen buurtgenoten laten inboeken op het afhalen van eigengemaakt eten. Oprichtster Marieke Hart: “Uniek aan Thuisafgehaald is dat we ons richten op het bevorderen van sociaal contact in de buurt.”
Heb je dit bedacht na de zoveelste magnetronmaaltijd?
“Het idee is bij ons in de tuin ontstaan, toen we weer eens roken hoe heerlijk onze buurvrouw aan het koken was. Konden wij daar niet eens een hapje van meeproeven? Dat hebben we haar gevraagd en nog dat zelfde weekend aten we haar pompoensoep. Toen andere buurtgenoten ook enthousiast reageerden, was het idee snel geboren. Wij zouden een sociaal netwerk bouwen die het delen van maaltijden makkelijk maakt.”
Hoe onderscheidend is dit?
“Er zijn een aantal vergelijkbare initiatieven zoals etendoejesamen.nl en Tweetjemee. Allebei ook mooie websites. Uniek aan Thuisafgehaald is dat we ons richten op het bevorderen van sociaal contact in de buurt, terwijl het afhalen van een maaltijd ook heel laagdrempelig is. Een combinatie van sociaal en individueel, en dat voor een gemiddelde prijs van 2,50 € per portie.
Het verschil met een website als Thuisbezorgd.nl is groot: je haalt gezonde maaltijden af die met liefde bereid zijn door een van je buurtgenoten. Die je op deze manier direct beter leert kennen. En dat blijken veel mensen erg leuk te vinden. Die eigenschappen heeft Thuisbezorgd niet.”
Wat zijn je verdienmodellen?
“We starten Thuisafgehaald als een sociale onderneming. Winst definiëren we in andere termen dan puur financieel. Onze opbrengst zit in de toegenomen sociale contacten in de wijk en in het tegengaan van voedselverspilling. Uiteraard hebben we wel een verdienmodel nodig om de boel te kunnen draaien. Kosten moeten immers gedekt worden. Het meest voor de hand liggende verdienmodel is gericht op advertenties op de website.”
Alles uit eigen zak betaald?
“Tot nu toe is het volledig zelf gefinancierd. Vooralsnog kunnen we onze groei realiseren zonder kapitaal van buitenaf. Geïnteresseerde sponsoren mogen zich trouwens wel altijd melden.”
Hoe groot zijn je ambities?
“We willen nog dit jaar naar de 10.000 gebruikers. We zijn pas tevreden als er in elke buurt van Nederland wat lekkers af te halen is. De site is net live en tot nu toe vind ik het een groot succes. In de eerste twee weken hebben zich 1350 afhalers geregistreerd en 250 koks. Er zijn al 125 maaltijden afgehaald en er worden er op dit moment nog 420 aangeboden.”
Lees eerdere portretten van startups
Bezoek ook de pagina Anders en Beter voor pioniers en innovatie.
Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.
Weekoverzichten uit 2012:
Week 11: BarTune, Wereldradar en MyPrivateHotspot
Week 10: Widescript en Beatswitch
Week 5: Blitsen, Veilingverhuur en CodeAcademy
Week 1: Smartspotter en Autotreffer
Weekoverzichten uit 2011:
Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision
Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl