1. Tekort aan it’ers goudmijn voor Bernhard van Oranje
Oprichters Bernhard van Oranje en Menno de Jong spelen met hun it-dienstverlener Levi9 slim in op het schreeuwende tekort aan slimme it’ers. Hun bedrijf, dat Oost-Europese it’ers werft en weer verhuurt als team-as-a-service, meldt in een update dat het gegroeid is naar 500 medewerkers. Tegelijk openen de Nederlanders een vijfde vestiging in Servië, het tweede Levi9-kantoor in dat land. Dankzij deals met klanten als TomTom, Exact, Comscore, Drukwerkdeal en Improve Digital groeide de omzet de afgelopen twee jaar met 25 procent. Dat businessmodel blijft nog wel even relevant: de oprichters schatten het structurele tekort aan it’ers op 2.000 ‘knappe geesten’ per jaar.
2. Google koopt windenergie voor datacentrum Eemshaven
Het nieuwe – 600 miljoen euro kostende – datacentrum van Google in de Eemshaven draait straks op 19 nieuwe windmolens. De molens worden gebouwd door Eneco en hebben samen een capaciteit van 62 megawatt. Google financiert het project en neemt vanaf begin 2016 tien jaar lang stroom af. De aanleg van het windmolenpark duurt anderhalf jaar en levert in die periode tachtig banen op bij lokale aannemers. Het energieslurpende datacentrum kan alleen de eerste drie jaren helemaal op stroom van de windmolens draaien. Daarna wordt het dataverkeer groter en moet Google zijn toevlucht nemen tot reguliere energiecentrales.
3. Techbeloftes geslecteerd voor Twentse innovatieprijs
Zes snel groeiende en innovatieve technologiebedrijven zijn in de race voor de tweede editie van de Young Technology Award, een wedstrijd van onder meer Kennispark Twente en de regionale investeringsmaatschappij PPM Oost. Voor de finale op 11 december in Enschede zijn 6 startups geselecteerd, afkomstig uit het oosten van het land: Athom (Homey), Flexxolutions (high-tech textiel), GoalGorilla (webdesign), Happening (platform voor groep-apps), LiveOp (mobiele en webapps voor hulpdiensten) en Sustainable Durable Systems (energiezuinig bouwen). De jury kijkt naar de mate van vernieuwing, de oplossing, de markt, de kwaliteit van het team, het businessmodel en het bewezen succes.
4. Schiphol geeft pop-upkantoor in buitenland weg
Altijd al zaken willen doen in San Francisco of Dubai? Schiphol organiseert een wedstrijd met als prijs vier weken lang ondernemen op de bestemming van jouw keuze. Inclusief vlucht en verblijf, een eigen kantoor, een personal assistant en een lokale reclamecampagne. Er worden vijf finalisten geselecteerd door Maarten de Groof (commercieel directeur Schiphol), Daan Roosegaarde (Studio Roosegaarde), Harm Kreulen (directeur KLM Nederland), Steinar Henskes (Bird Control Group) en Mark de Lange (Ace & Tate). De finalisten mogen hun case op 4 februari pitchen voor de jury.
5. Bloembemester Chrysal weer Nederlands
Chrysal, maker van producten voor bloemenvoeding en -verzorging, is weer in Nederlandse handen. Investeringsmaatschappij Nordian Capital Partners uit Amsterdam en het management van Chrysal hebben het bedrijf gekocht van zijn Zweedse eigenaar R12 Kapital. Chrysal (220 werknemers) is met een jaaromzet van 40 miljoen euro wereldwijd een van de belangrijke spelers in zijn segment. Het bedrijf heeft behalve een hoofdkantoor in Naarden vestigingen in Groot-Brittannië, de VS, Colombia, Ecuador, Kenia, Japan, France, Zweden, Duitsland en Rusland. Nordian wil het bedrijf internationaal verder uitbouwen.
6. Bob Marley wordt wietmerk
Terwijl de VS in rap tempo legaal stoned worden, hebben de erfgenamen van Bob Marley een deal gesloten met investeerder Privateer Holdings. Die kan de booming Amerikaanse wietmarkt nu gaan bestoken met het wietmerk Marley Natural, zodat de reggaegrootheid kan uitgroeien tot de Marlboro Man van de wietindustrie. Ook Nederland staat trouwens op de radar van het Amerikaanse bedrijf. Marley is de beroemdheid die het vaakst met wiet wordt geassocieerd, zegt Privateer-directeur Brendan Kennedy. En bovenal: ‘Hij heeft een wereldwijd bereik.’ Los van deze deal levert de nalatenschap van de zanger zijn erfgenamen jaarlijks al 20 miljoen dollar op, inclusief de inkomsten uit hoofdtelefoonmerk House of Marley en Marley Coffee.
7. En dan dit: Studenten willen schuld aflossen met bier
Julius Tekstra en Keimpe hebben het kennelijk breed laten hangen tijdens hun studententijd en staan nu ieder voor 100.000 euro in het krijt bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Om hun studieschuld af te lossen zijn de 30-jarige oud-studenten een bierbrouwerij begonnen, vernoemd naar hun grootste schuldeiser. De eerste 80 DUO-biertjes werden tijdens studentenprotesten op het Malieveld in beslag genomen. De Leeuwarders proberen nu via een donatiecampagne genoeg geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe partij bier te laten brouwen. Ze verkopen het bier alleen via internet, tegen een ‘inkomensafhankelijke prijs’.
Tot zover de Sprout update van woensdag 19 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren