Hooft reageert op een reeks pitches die hij de afgelopen tijd aanhoorde, waaronder ook de Startup van het Jaar van Sprout. Volgens hem denken oprichters nog te weinig na over de eisen waaraan een professionele pitch dient te voldoen. ‘Als je jezelf niet serieus neemt, dan kun je dat ook niet van anderen verwachten.’
Hooft wil kortom dat ondernemers zich beter presenteren. ‘En dan heb ik het niet over een geweldige stage presence tijdens een award show. Iemand als Steve Jobs nam zijn publiek niet alleen qua vorm, maar vooral qua inhoud serieus.’
‘Als je een professionele public engagement-strategie hebt dan verdiep je je in het doel van waar je aan meedoet.’ Als je in Silicon Valley komt, dan wordt je daar keihard op afgerekend. En als jij bijvoorbeeld je concurrenten gaat zitten afkraken, dan wordt je bij een accelerator als Y Combinator direct van het podium gestuurd.’’
Er hoeft tijdens zo’n show ook maar één iemand in de zaal te zitten die wil investeren. Hooft wijst op Mark Zuckerberg, die besloot om Chinees te gaan leren. ‘Dat hóeft hij niet te doen, maar hij neemt zijn publiek serieus.’
Tips volgens Sebastiaan Hooft:
1. Verdiep je
Pitchen op een event? Verdiep je in de doelstelling van je gastheer. Een award-show is bijvoorbeeld een samenwerking met de media. Geeft die media dan ook nieuws. Doe bijvoorbeeld een belangrijke aankondiging, zoals een release van een product of het sluiten van een kapitaalronde.
2. Houd rekening met volgers
Ga ervan uit dat iedereen in de zaal een (potentiële) belanghebbende is voor jouw bedrijf. Zie die mensen als volgers van de timeline van jouw startup en stel ze in staat om die lijn goed te kunnen volgen.
3. Leg uit
Laat zien waarom het publiek met jou in zee dient te gaan. Een gemiddelde durfinvesteerder in techstartups zoekt een rendement van twintig keer de investering. Het is aan jou om uit te leggen hoe je dit voor die investeerder voor elkaar krijgt.
4. Neem (alleen de benodigde) tijd
Respecteer de tijd van je wederpartij. Oefen je pitch met een stopwatch. Het is écht mogelijk om in twee minuten te vertellen wat je waarom doet en hoe je dat doet. Als iemand dan nog steeds interesse in je startup toont, pak dan je vijf minuten presentatie erbij. Bouw het vervolgens rustig en begrijpelijk op.
5. Laat jezelf zien
De inhoud is belangrijker dan de vorm. Gebruik alleen video voor een essentiele product demo. Laat zien wie jij werkelijk bent. Niemand verwacht een developer in een pak.