Als parttime kledingverkoper zag Bart van den Bosch (19) ze vier jaar lang komen en gaan. De drukbezette zakenmensen die bij hem in de winkel kwamen. “Steeds hoorde ik weer dat ze eigenlijk hun zaterdag wilden besteden aan andere zaken dan kleding kopen. Toen dacht ik: daar moet ik iets mee doen.” Het was voor hem het teken om zijn eigen weg te gaan. Afgelopen juni richtte hij Vendiamo i Vestiti op.
Van den Bosch verkoopt luxe zakelijke herenkleding op locatie. Dat kan bij de klanten thuis zijn, op kantoor of in een hotel. Hij neemt de maten op en geeft de leverancier opdracht tot het vermaken van de pakken en overhemden. Volgens Van den Bosch zijn de grote voordelen van Vendiamo dat hij kleding kan leveren voor een sterk concurrerende prijs, omdat hij de tussenhandel uitschakelt en geen overhead heeft. Voor een gemiddeld pak betaal je bij Vendiamo i Vestiti 350 euro. De prijzen liggen volgens hem tussen de 50 en 150 euro onder de marktprijs. Ook prijst Van den Bosch zijn flexibiliteit, hij heeft geen vaste openingstijden. Bovendien hoeft hij geen voorraden aan te houden, maar biedt wel een keuze uit veertig verschillende pakken.
Als doelgroep ziet de jonge ondernemer uit Zoetermeer de circa 500.000 mannen die dagelijks representatief gekleed door het leven gaan. Te denken valt aan advocaten, notarissen en zakenmensen, maar ook de student die voordelig uit wil zijn. Van den Bosch geeft toe dat de kledingmarkt ‘enigszins verzadigd’ is. Hij constateert een afnemende klantentrouw, de toetreding van buitenlandse leveranciers, de daarmee gepaard gaande lagere prijzen en het overaanbod aan kleding. Bedrijven als Suit Supply en Adama Business Kleding ziet hij als geduchte concurrenten. Mocht de verkoop van herenkleding succesvol blijken, dan overweegt Van den Bosch zich ook te richten op de verkoop van dameskleding. De omzetverwachting van Vendiamo is voorzichtig. Dit jaar hoopt Van den Bosch 10.000 euro te draaien. In 2006 mikt hij op een omzet van 70.000 euro. In geval van nood kan hij teren op een familielening.
Albert Akkermans, start up-deskundige
Vendiamo i Vestiti (prachtige naam) – de mobile tailor – denkt en doet het onmogelijke door anno 2005 op de markt te komen met een ‘maatpakkenconcept voor heren’. Dit concept is 100 procent vergelijkbaar met wat gevestigde ondernemingen als Suitsupply, Adama Business Kleding en ook CompanySuits doen. De drijvende kracht achter deze nieuwe kleermaker, Bart van den Bosch, is vol energie en goede hoop gestart. Maar wat bezielt Bart eigenlijk om het zo op te zetten? Want wat is het onderscheidende vermogen van Vendiamo? Waarmee denkt hij Suitsupply of CompanySuits de loef af te kunnen steken. Iedereen die in maatpakken zit, weet dat deze business zeer concurrerend is. Moordend zelfs. Lees het verhaal van bijvoorbeeld Possen.com. Dat bedrijf wilde op basis van scans van het lichaam via internet maatpakken verkopen. Maar ondanks een investering van een miljoen ging Possen.com over de kop.
Conclusie
Vendiamo is een prachtig concept als je je levenlang enkel een eenvoudige pakkenmakelaar wilt blijven. Het ontbreekt hier aan ambitie. Terwijl het echt nieuwe en verrassende nog moet komen. Dus Vendiamo: verkoop naast maatpakken ook schoensmeer, iPods, golfballen, Playboys, paraplus, tickets voor Robby Williams, radardetectiesystemen en tomtommetjes. Het maakt me niets uit: Doe het ongewone!
Uw eigen plan beoordeeld?