Volgens de jury, onder leiding van Willem Vermeend, is Coolblue een ‘ongelofelijk mooi bedrijf. Een sieraad voor het land. Het is een brutaal bedrijf met een visie, alles zit erin.’ Zwart vertelde tijdens zijn pitch dat hij van Coolblue een miljardenbedrijf wil maken. Dit jaar denkt hij een omzet van zo’n 240 miljoen euro te behalen. Zwart droeg de prijs op aan zijn medewerker Nick Lenten, ‘de enige directeur tevreden klanten van Nederland’. Runners up zijn Rob Baan (Koppert Cress) en Jan van Veenendaal (Keykeg).
Tjidens de pitch van Cooblue lag de nadruk op de klantgerichtheid van het bedrijf, iets wat veel bedrijven roepen, maar niet zouden waarmaken. De ondernemer zegt het op haast evangelistische wijze aan te pakken. Zwart: ‘Het is niet zo bescheiden maar wel waar, ik denk dat wij on-Nederlands goed zijn in wat wij doen. We leunen niet op investeringen, maar op fans. Dat is ook internationaal goed schaalbaar.’
Model voor andere bedrijven
De ondernemer zegt dat hij regelmatig door bedrijven wordt benaderd voor advies.We willen een voorbeeldbedrijf zijn. Het varieert van luchtvaartbedrijven en ziekenhuizen tot banken die ons om hulp vragen. Wat dan eigenlijk het simpele antwoord is: je moet klanttevredenheid tot het allerhoogste doel verheffen van je organisatie. Dus je moet niet alleen kijken naar omzet en winst, maar klanttevredenheid maken tot de eerste kolom in je managementrapportage, en het vervolgens op alles in je organisatie terugvertalen’, zegt hij tegen MT.
GameChangers
Management Team benoemt sinds 2012 de GameChangers van Nederland, personen die met hun bedrijf een volledig nieuw speelveld definiëren. Vorig jaar ontving Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg, de titel. Hij is evenmin een onbekende van Sprout. De prijs werd in Amsterdam uitgereikt tijdens MT’s GameChangers-event.
Lees ook het hele interview met winnaar Pieter Zwart.
Foto door Jorn van Eck