Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opinie: Nederlandse ondernemers hebben weinig ambitie

Stelling: Nederlandse ondernemers hebben weinig ambitie

Eens

Wat is dat toch met Nederlandse ondernemers? Ambitieus is hij wel, maar denkt hij ook voldoende na? Vraag je hem of hij beleid heeft uitgestippeld, dan kijkt hij je aan met een glazige blik. Als je vraagt welke producten van zijn assortiment nu het beste verkopen en welke minder, dan kijkt hij opnieuw hulpeloos in het rond. Oriënteert hij of zij zich op de markt? Heeft hij zijn exportkansen geanalyseerd? Nee. De doorsnee ondernemer kijkt bij dit soort vragen alsof hij het in Keulen hoort donderen. Heeft hij recent zijn vakliteratuur nog doorgenomen? Nog een goed boek gelezen over modern ondernemerschap? Nog een bijscholingscursus gevolgd? Weet hij dat twintig procent van alle ondernemers op dit moment met een bedrijfscrisis worstelt? Houdt hij derhalve zijn lasten, kosten, omzet en winst goed in de gaten? Nee dus. Bij de gemiddelde ondernemer draait het vaak maar om één ding: Wat Hebben We Vandaag Verkocht? Hij laat kansen liggen, ziet niets in uitbreiding, verbetering, versterking van zijn positie, analyse, bijscholing of beleid. Ambities hebben zonder na te denken is een gevaarlijke combinatie.

 

Robert J. Blom

Onderzoeker Graydon

Oneens

Nederlandse ondernemers hadden geen ambitie. Ik heb het niet over de doorsnee ondernemer, want die voorziet slechts in zijn eigen inkomen. Ik wil het hebben over de nieuwe elite van doortastende ballenbijters die de gevestigde orde uitdagen en wereldmarkten veroveren. Laten we eerlijk zijn: zonder ambitie geen groei. Zeker niet in de internationale concurrentieslag. Tien jaar geleden was ambitie een vies woord, rond de eeuwwisseling werd het een magische term. Aangevuurd door hijgende durfinvesteerders namen ondernemers enorme risico’s in hun streven naar groei. Maar geld uitgeven is niet hetzelfde als geld verdienen. De catastrofe was enorm, omdat de ambitie niet gedekt werd door potentie. Inmiddels is de situatie behoorlijk veranderd. De nieuwe generatie is ambitieus en heeft wel degelijk potentie. Ze hebben vaak hun leergeld betaald tijdens de dotcom-hype en weten nu ook hoe je geld moet verdienen. Vele tientallen nieuwe innovatieve bedrijven vinden hun weg naar de markt. Die ondernemers zijn goed en gedreven, werken samen en hebben weinig geld nodig om hun doelen te realiseren. De winst die wordt gemaakt, wordt weer gebruikt om verder te groeien. Zoals het hoort.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nils de Witte

Partner Nebib