Een paar maanden geleden werd Mathijs Huis in ’t Veld (24) uitgenodigd door een goede kennis om lid te worden van de netwerksite Open Business Club. Huis in ’t Veld, mede-eigenaar van studentuitzendbureau Atemp.nl, schreef zich in zonder al te hoge verwachtingen. Hij maakte een profiel aan met informatie over zichzelf en besloot via openBC contact te leggen met bekenden en hun kennissen. Niet zonder succes. Het leidde in korte tijd tot een samenwerkingsverband met een wervings- en selectiebureau dat zich ook op studenten richt, gesprekken met een grote bank die personeelstekorten heeft en contact met iemand die de studentwereld op zijn duimpje kent. “Het leverde niet direct opdrachten op, maar wel leuke contacten met veel perspectief voor de langere termijn”, stelt Huis in ’t Veld.
De Rotterdammer is bepaald niet de enige die enthousiast is over de potentie van een online netwerk voor ondernemers. Sinds het van oorsprong Duitse openBC afgelopen najaar zijn intrede deed in Nederland, heeft het circa 10.000 leden getrokken, allemaal professionals, waaronder een flink aantal ondernemers. En de leden van openBC onderhouden niet alleen virtueel contact. Op elke duizend leden wordt er iedere maand zo’n vierhonderd keer geluncht en worden er geregeld seminars en andere bijeenkomst georganiseerd. Eind februari trok zo’n bijeenkomst in Rotterdam nog 250 bezoekers. Bob Stumpel, country manager van openBC in Nederland, verwacht dat het netwerk eind dit jaar 30.000 leden telt en met ruim 1 miljoen leden in veertig landen actief zal zijn. Volgens Stumpel verschilt openBC van andere online netwerken zoals LinkedIn vooral door de kwaliteit van het netwerk, omdat het relatief veel topondernemers telt. “OpenBC helpt ook als je al een goed netwerker bent” zegt Stumpel. “LinkedIn richt zich meer mensen die een baan zoeken of een vacature willen invullen.” Maar het netwerken gaat beter als je onbaatzuchtig bent, zo heeft Stumpel ervaren. Wie vooral bezig is zo snel mogelijk tot zaken te komen of overal direct voordeel uit te halen, zal sneller stranden. Stumpel: “Wees gul in het delen van kennis, in het contact leggen tussen relaties en het inspireren van elkaar. Dat betaalt zich vanzelf uit.”
Online Businessnetwerken