Mede door de opkomst van online marktplaatsen voor (zakelijke) dienstverlening wordt het voor ondernemers met uit te besteden werk steeds eenvoudiger om dienstverleners te vinden. Met een paar muisklikken ontsluit je een grote database met potentiële kandidaten, die op het eerste gezicht allemaal even geschikt lijken te zijn. Je hebt er echter maar eentje nodig. Hoe vind je nou de dienstverlener die niet alleen over de juiste kwalificaties beschikt, maar die ook op het persoonlijke vlak het beste past bij je bedrijf?Eerste indrukZoals zo vaak is ook in dit geval de eerste indruk erg belangrijk. En die eerste indruk wordt tegenwoordig al snel gevormd door de aanwezigheid online. Hoe presenteert de dienstverlener zich bijvoorbeeld op online marktplaatsen en zijn er daar referenties te vinden van andere opdrachtgevers? Heeft hij een eigen website en zo ja, hoe professioneel ziet die site eruit? Waak er wel voor dat je professionaliteit niet verwart met een gelikte vormgeving en loze marketingkreten, want dit soort foefjes worden maar al te vaak gebruikt om een gebrek aan inhoudelijke kennis te verbloemen. Een goede website kan erg eenvoudig van opzet zijn en hoeft eigenlijk niet meer te bevatten dan een verzorgd overzicht van de te leveren diensten en een cv. Op basis van deze informatie moet een ondernemer zich een aardig beeld kunnen vormen van een kandidaat en van zijn geschiktheid voor het uit te besteden werk.KlikkenVoor een weloverwogen beslissing is een bezoekje aan een website natuurlijk niet genoeg. Wil je zeker weten dat je de juiste dienstverlener inhuurt, dan is een persoonlijke kennismaking een noodzakelijk vervolg. Vooral bij langdurige en/of in-house opdrachten moet je de kandidaten goed leren kennen voordat je het werk uitbesteedt. Een accountant die drie maanden lang kantoor gaat houden binnen je bedrijf moet natuurlijk zijn vak verstaan, maar ook binnen de bedrijfscultuur passen. Bovendien moet het persoonlijk klikken, zeker met de mensen met wie hij dagelijks zal samenwerken. Laat de kandidaat dus een dagje meedraaien met zijn directe collega’s en een proefopdrachtje doen. Zo ontdek je vanzelf of iemand voldoende in huis heeft om de klus te kunnen klaren.ContactOok voor opdrachten die de dienstverlener op zijn eigen locatie uitvoert is een persoonlijke kennismaking aan te raden. Neem in ieder geval telefonisch contact met m op en stel m direct inhoudelijk op de proef. Op die manier prik je snel door gladde praatjes heen en weet je meteen of de kandidaat kan bieden wat je zoekt. Voor de minder grote opdrachten is dit vaak al voldoende, maar bij twijfel kun je de dienstverlener natuurlijk altijd uitnodigen voor een bedrijfsbezoekje.BetalingMaak tijdens de eerste gesprekken ook direct heldere afspraken over het tarief en de betaling. Voor beide partijen is niets zo vervelend als misverstanden en discussies na afloop van een tot tevredenheid uitgevoerde opdracht. Dienstverleners hanteren meestal een uurtarief en vaak kan dat door de aard van de werkzaamheden ook niet anders. Toch is het aan te raden om zo mogelijk een totaalprijs voor het hele project af te spreken, om verrassingen achteraf te voorkomen. Om dezelfde reden moeten er goede afspraken worden gemaakt over de betaling. Krijgt de dienstverlener vooraf of achteraf betaald? Ontvangt hij het bedrag ineens of gespreid (bijvoorbeeld per maand)? Ook hierbij is transparantie belangrijk, zodat alle betrokkenen weten waar ze aan toe zijn. En nog een laatste tip voor opdrachtgevers: de hoogte van het tarief zegt meestal niets over de kwaliteit van de dienstverlening. Kijk dus door die cijfertjes heen en maak een objectieve inschatting van de geschiktheid van een kandidaat. KortomKandidaten voor uit te besteden werk zijn mede dankzij de online marktplaatsen voor (zakelijke) dienstverlening gemakkelijker te vinden dan ooit, maar juist daardoor is het van groot belang dat je weet hoe je het kaf van het koren scheidt. Ga bij het uitbesteden van werk in ieder geval niet over één nacht ijs, laat je niet misleiden door mooie praatjes en overtuig je ervan dat de dienstverlener inhoudelijk op zijn taak is voorbereid.Anthony Carter, directeur/eigenaar van Rizzo!Rizzo!, de online marktplaats voor zakelijke dienstverlening