Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op deze 3 wijzen verdien je als bedrijf geld met ecosystemen

Nederland moet een ecosysteem voor bedrijven krijgen om van te dromen, als het aan de regering ligt. Echter, in een ecosysteem opereren betekent nog niet dat je eraan verdient. Op deze drie manieren sla je munt uit ecosystemen. 

Nederland moet in de top 5 ecosystemen voor startups komen, als het aan de regering ligt. We moeten dus nog sterker inzetten op een wereld waarin verschillende bedrijven uit uiteenlopende branches ideeën delen, samen nieuwe markten betreden en nieuwe businessmodellen bedenken.

Toch ben je er dan nog niet als bedrijf, waarschuwen onderzoekers in een artikel op Harvard Business Review. Zij deden onderzoek naar manieren waarop je als bedrijf geld kunt verdienen met ecosystemen en kwamen tot drie voorwaarden voor financieel succes. We delen ze hieronder met je.

1. Investeer in een uniek product

Om economische waarde te halen uit een ecosysteem is het belangrijk dat je als bedrijf beschikt over een uniek product of dienst, dat door andere partijen niet na te bootsen valt. De onderzoekers geven als voorbeeld een chipbedrijf dat chips produceert voor smartphones. Op een ander type chips overgaan, zal voor klanten duur uitpakken, omdat het gepaard gaat met extra gereedschappen, processen en training.

2. Zet een ‘tolpoort’ op

Nu je een onvervangbaar product hebt, is het belangrijk om er een zogeheten ‘tolpoort’ aan te koppelen. De onderzoekers beschrijven dit als licentierechten, royalty’s of commissies op transacties. Het draait er dus om dat je als bedrijf een businessmodel op je product zet. Het beste is om op meerdere momenten aan klanten te verdienen, adviseren de onderzoekers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Kies voor innovatie

Wie niet innoveert, zal in een moeras aan bedrijfproblemen belanden – zelfs als je in een ecosysteem opereert. Voeg daarom iets innovatiefs toe aan je product, adviseren de onderzoekers. Ze geven als voorbeeld een bedrijf dat een app realiseerde waarmee boeren onder meer updates kunnen geven over de staat van hun gewassen.

Foto boven: Ecosysteem-bevorderaar TNW Conference (Getty).