Dat het faillissement snel op te merken was, komt omdat Truus.nl zelf zijn einde inluidde op zijn site en op Facebook. ‘Vanaf vandaag zal Truus.nl haar activiteiten staken. In de afgelopen twee jaar is er door het team van Truus.nl keihard en met veel passie en toewijding gewerkt aan het opbouwen van een organisatie die in de voorhoede van de ontwikkeling van het Nederlandse online food retail landschap heeft meegespeeld.’
Er was extra groeikapitaal nodig voor levensvatbaarheid van de startup, die non-food producten zoals vuilniszakken, pampers en verzorgingsproducten verkocht. Vorig jaar stak de startup nog diep in de buidel voor reclamecampgnes op SBS en RTL, terwijl het salaris moest betalen aan tien vaste medewerkers en zo’n zestig freelancers. Voor financiering is er naar eigen zeggen in de afgelopen maanden met een serie geldschieters gesproken. Maar vanwege de ‘uitdagende marktomstandigheden’ waren partijen onvoldoende van zins om Truus.nl een echte kans te geven. Een doorstart hoort daardoor ook niet tot de mogelijkheden, al houdt Truus.nl op zijn website een slag om de arm.
Onverwacht
Het leek eerst nog goed te komen met Truus.nl, dat in 2010 opgezet werd door oud-Procter & Gamble medewerker Christiaan van Someren en twee partners. Tegen de crisis in, wist het begin dit jaar Unilever en Philips aan zich te binden als verkooppartners. Dat gaf extra cachet aan de brede aanpak van de webwinkel, die anders dan Gall & Gall, Albert Heijn en Etos, een landelijke dekking had (dankzij samenwerking met TNT en S&H). Maar ondanks het betrekken van bekende en grote partnerpartijen, vertoonde de omzet klaarblijkelijk een te magere groeicurve.
Op de Twitterpagina van Van Someren blijft het vooralsnog stil. Zijn laatste tweet, begin juli, vermeldde nog dat Truus.nl genomineerd was voor de LOEY Starters Award.