Volgens adviesbureau Berenschot merkt een derde van de ondernemers nu al echt iets van de crisis. Ruim tachtig procent neemt maatregelen, maar die zijn meestal gericht op de korte termijn. Denk aan het besparen op (tijdelijke) arbeidskrachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie, zegt consultant Luuk Verburgh.
Volgens Berenschot kunnen ondernemers zich beter op de langere termijn richten:
- Werken aan een flexibel concept;
- Het verlagen van vaste kosten;
- Verlagen van de overhead;
- Uitspreiden van het productportfolio;
- strategie herijken;
- Financiering opschonen
Bureau Berenschot adviseert ondernemers niet de kaasschaaf toe te passen of een investeringsstop in te stellen. “Juist tijdens een recessie kunnen bedrijven marktaandeel winnen door na te denken over toegevoegde waarde op de lange termijn. Dat biedt een voorsprong op de concurrentie, waardoor ze marktaandeel kunnen veroveren en na de recessie weer stevig kunnen doorgroeien.”