Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers nemen korte termijn maatregelen crisis

De maatregelen die ondernemers nemen om zich te bewapenen voor de crisis zijn onvoldoende. Ze zijn teveel gericht op de korte termijn, terwijl juist op de langere termijn klappen vallen.

Volgens adviesbureau Berenschot merkt een derde van de ondernemers nu al echt iets van de crisis. Ruim tachtig procent neemt maatregelen, maar die zijn meestal gericht op de korte termijn. Denk aan het besparen op (tijdelijke) arbeidskrachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie, zegt consultant Luuk Verburgh.

 

Volgens Berenschot kunnen ondernemers zich beter op de langere termijn richten:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Werken aan een flexibel concept;
  • Het verlagen van vaste kosten;
  • Verlagen van de overhead;
  • Uitspreiden van het productportfolio;
  • strategie herijken;
  • Financiering opschonen

 

Bureau Berenschot adviseert ondernemers niet de kaasschaaf toe te passen of een investeringsstop in te stellen. “Juist tijdens een recessie kunnen bedrijven marktaandeel winnen door na te denken over toegevoegde waarde op de lange termijn. Dat biedt een voorsprong op de concurrentie, waardoor ze marktaandeel kunnen veroveren en na de recessie weer stevig kunnen doorgroeien.”