Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen is oorlog

Ondernemers kunnen heel wat leren van militairen, meent strategieadviseur Robert Ogilvie (80). Hij schreef Krijgskunde en ondernemingsstrategie.

Het cliché wil dat Duitsers een volk zijn van orders en het blind opvolgen daarvan. Maar de kracht van het Pruisisch leger, de militaire stamvaders van Duitsland, schuilt juist in zelfstandig denkende soldaten.. Deze Auftragstaktik stelt dat oorlog chaos is. Geen enkele opperbevelhebber kan die overzien. Dus moeten besluiten worden gedelegeerd en hebben commandanten in het veld de leiding. Militairen vechten in kleinere eenheden en eigen initiatief wordt aangemoedigd. Daarvoor moet iedereen wel goed worden getraind. Empowerment in de negentiende eeuw.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Napoleon was één van de grootste strategen uit de geschiedenis. Zijn belangrijkste principe: concentreer je middelen en richt die op de zwakste plek van de tegenstander. Pas dit intelligent toe en zelfs een numeriek zwakke tegenstander kan een grotere overwinnen. Napoleon groepeerde zijn korpsen en divisies zo dat hij met overmacht de zwakke scharnierpunten kon aanvallen. Ook ondernemingen kennen die plekken. Denk eens aan distributiekanalen, de toelevering of de relatie tussen fabriek en verkooporganisatie.

Wie wil leren hoe de kleintjes de groten kunnen verslaan, kan terecht bij de guerrilla-principes van Mao Zedong. Die strategie is erop gericht de tegenstander in een uitputtingsslag uit te schakelen. Wanneer de tegenstander het overwicht heeft, trekt de guerrillastrijder zich terug om met een verrassingsaanval toe te slaan. De strijd is geen losse verzameling acties, maar een doordacht patroon van aanvallen. Tegelijk moet de guerrillero flexibel zijn: hij moet zijn plan durven aanpassen, als dat nodig is. Guerrilla is niet mogelijk zonder sympathie van het publiek.