Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen in de zorg

Meer of minder marktwerking in de zorg, de discussie loopt hoog op. Meer marktwerking graag, stelt onderzoeksbureau EIM, en vooral meer ondernemen.

De zorg blijft te vaak beperkt tot managen en het ontbreekt nog aan risiconemers, marktzoekers en innovators.
“De managersrol is al behoorlijk ver ontwikkeld”, menen de onderzoekers. “Er wordt volop gelet op efficiency en kostenbeheersing.” Zo zijn er steeds meer ziekenhuizen die werken volgens het focused factory-principe: ze verrichten met hetzelfde team steeds dezelfde operaties. Dat gaat beter en sneller. Veel minder aandacht in de zorg is er voor marketing en marktonderzoek. “De klant wil men nog niet echt veroveren”, stelt het EIM. Om die klant te laten kiezen, moet hij natuurlijk wel over meer informatie beschikken.
De zorg is ook gebaat bij meer innovatie. Vernieuwingen zijn nog teveel gebaseerd op kostenbesparing en te weinig op het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Wat nog het meest mist, is het nemen van risico: starten en stoppen van zorginstellingen, het maken van winst en het zelf bepalen waar die naar toe gaat. Het is allemaal nog zeldzaam. Doordat winst maken niet mogelijk is, ontbreken ook de financiële prikkels voor innovatie en het zoeken van een markt. Daar ligt een kans voor de overheid voor verandering van de spelregels.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.