Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen in 2025

Regeren is vooruit zien. Sprout vroeg drie trendwatchers naar de meest veelbelovende groeimarkten en het ondernemersprofiel van de toekomst. "Van krantenjongen tot mediamagnaat'-verhalen zullen steeds zeldzamer worden."

Wat zijn de meest veelbelovende groeimarkten in 2025?

  

Hilde Roothart, trendwatcher bij Trendslator: “In Nederland slaat de vergrijzing toe, dus je kan denken aan de productie van rollators, maar ook allerlei voedingssupplementen die werknemers op de been moeten houden als ze opeens tot hun zeventigste door moeten werken vanwege de afkalvende pensioenvoorzieningen.

 

Op MKB-niveau zie ik veel kansen voor bedrijven die inspelen op de toenemende culturele verscheidenheid in Nederland. De Turkse markt in Doetinchem, Poolse winkels op Terschelling. En natuurlijk moeten we meer inspelen op de grote stroom toeristen die uit de nieuwe economieën op gang komt. Mensen vertellen weleens dat ze bang zijn dat het hopeloos achterlopende Europa verandert in een soort openluchtmuseum, maar daar liggen ook voldoende kansen. De vrijetijdssector zal naar mijn verwachting fors gaan groeien.”

 

Futurist Marcel Bullinga: “De toekomst is een consumentenparadijs en een slagveld voor producenten. Transparantie en focus op klantbehoefte zijn ingebed in het businessmodel van alle lokale nieuwkomers. Dat is namelijk hun competitive advantage ten opzichte van de bekende global players. In 2025 is de wereld vooral gericht op lokale productie en consumptie. In de rijke landen hebben we te maken met krimp en vergrijzing; in de opkomende economieën met groei en verjonging. Natuurlijke grondstoffen en energie (immens schaars tegen die tijd) worden langzaam vervangen door nanotechnologisch gefabriceerd spul.

 

Uiteraard verwacht ik enorme groei van alle branches waarin technologie een hoofdrol speelt. Zorgtechnologie bijvoorbeeld gaat de kloof dichten tussen vraag en aanbod aan zorg in een vergrijzende samenleving. Zorgtaken die relatief simpel, routinematige of diagnostisch zijn worden door en bij de patiënt zelf verricht. Ten tweede zie ik grote kansen voor branches waarin het omgaan met kennis en keuzestress een hoofdrol speelt. We zullen heel veel nieuwe intermediairs zien ontstaan op deze twee punten. Als laatste groeibranche kan ik niet om de energiebranche heen. Olie is gif, en de oliecrisis wordt opgelost door een hoeveelheid global R&D- en businessinnovatie waar je helemaal koud van wordt. We gaan toe naar transportloze energie.”

 

Paul Ostendorf, futuroloog bij Neoversum: “Alle vormen van technologie worden uiteraard steeds belangrijker. Ikzelf vind de ontwikkelingen op de informatiemarkt erg interessant. Dankzij Google ligt de wereld aan je voeten, maar het probleem is dat je met een beetje zoekvraag al snel honderdduizend hits genereert. De kwaliteit van al die informatie is onzeker, net als bijvoorbeeld bij Wikipedia.

 

Zoek bijvoorbeeld eens op het web op hoeveel water het menselijke lichaam bevat, bekijk de eerste twintig hits en je krijgt een antwoord dat varieert van veertig tot meer dan negentig procent. Wanneer het een meer complexe vraag betreft, heb je daar een gespecialiseerde kennisbron voor nodig. Een persoon of instantie die weet hoe het zit of in ieder geval waar het juiste antwoord verkregen kan worden. Voor deze bron, die ik platgezegd de kennismakelaar noem, voorzie ik een belangrijke toekomst.”

 

 

Veranderen de zakelijke en persoonlijke kwaliteiten waaraan een succesvol ondernemer moet voldoen?

  

Roothart: “Jazeker! Ik heb nu nog vaak te maken met bedrijven die heel erg denken en werken vanuit de beheersingsfilosofie. Ik vind dat heel erg kennis uit de twintigste eeuw, eigenlijk stammend uit eind negentiende eeuw. Zo van: “we moeten alles efficiënter en goedkoper doen, kostenbeheersing en maximalisatie en schaalvergroting leveren meer op.” Vandaar dat we nu ook een enorme kudde managers hebben die alles moeten organiseren.

 

Ik denk dat dat voor de komende tijd niet de belangrijkste succesfacturen zijn. Sterker nog, als je teveel blijft beheersen, kom je niet vooruit. We zien dat eigenlijk al aan onze huidige economie, die helemaal is gestold. Dus worden zachte eigenschappen als creativiteit en inlevingsvermogen steeds belangrijker.”

 

Bullinga: “Niet wezenlijk. Onveranderd zijn de oude klassieke toppers als doorzettingsvermogen en crisisbestendigheid. Nog belangrijker worden beleefdheid en respectvol omgaan met andere culturen – maar zonder die slaafs te kopiëren! Eer je eigen Westerse cultuur en fatsoensnormen en handel ernaar. Verder: een besef hebben van global en local tegelijkertijd. Je mentale flexibiliteit kunnen vertalen naar een productie- en beslissingsproces waardoor je organisatie zeer snel kan meebewegen met de veranderingen. Weten te innoveren door de massa in te schakelen.”

 

Ostendorf: “In essentie zie ik de ondernemer niet veranderen. De drive om iets te bereiken, het zien van een gat in de markt, het onwankelbare geloof in je product en je eigen kunnen, dat zijn de kwaliteiten waar goed ondernemerschap om draait. Dat was honderd jaar geleden zo, dat is nu zo en dat is in 2025 nog steeds zo. Wat wel steeds moeilijker wordt is om als ondernemer iets te bereiken.

 

We zijn zo ver doorgeschoten in onze hoeveelheid kennis dat het buitengewoon moeilijk wordt iets totaal nieuws – zeg maar de nieuwe paperclip – op de markt te zetten. Dus je moet een behoorlijke hoeveelheid creativiteit, kennis en inzicht hebben om daadwerkelijk iets succesvols te introduceren. Het gemiddelde opleidingsniveau van de succesvolle ondernemer zal dus steeds verder stijgen. ‘Van krantenjongen tot mediamagnaat’-verhalen zullen steeds zeldzamer worden.”

 

Door Arnoud Groot

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Benieuwd naar de voorspellingen over netwerken, internationaal zakendoen, vervoer en technologie in 2025? U vindt het complete artikel in Sprout nummer 9. Neem ook een gratis abonnement op Sprout! Bekijk de voorwaarden en meld u aan!