Volgens RAB-directeur Liedewij Hentenaar is de groei niet geheel toe te schrijven aan de grote sportevenementen (Olympische Winterspelen en WK voetbal) vorig jaar. Zij signaleert dat adverteerders de afgelopen jaren een steeds groter aandeel van het reclamebudget besteden aan radioboodschappen. In 2013 was ook sprake van groei, met 2,3 procent.
Ziggo timmerde flink aan de weg. Het kabelbedrijf verdubbelde zijn uitgaven aan radioreclame ten opzichte van 2013 tot een brutobedrag van ruim 18 miljoen euro, zegt RAB op basis van cijfers van marketingonderzoeker Nielsen. Ziggo steeg daarmee van de 5e naar 1e plaats op de lijst.
Kruidvat maakte een reuzensprong van 18 naar 2. De drogisterijketen gaf vorig jaar 12,4 miljoen euro uit aan radioreclame tegen 5,9 miljoen in het voorgaande jaar. Peugeot handhaafde zich als derde, met een brutobedrag van 11,6 miljoen euro.