De Duik Combinatie Nederland (DCN) kreeg eind vorig jaar een routineklus te doen, maar door een verkeerde inschatting van de situatie raakte de duiker onder water bekneld. De reddingsactie van twee collega’s was tevergeefs, de ervaren duiker overleed. Een gebeurtenis die een zware wissel trekt op de hele onderneming.
DCN, dat werkt voor de HSL en de Noord-Zuid lijn in Amsterdam, heeft voor dit soort calamiteiten een procedure die direct na de melding in gang werd gezet. Leidinggevenden snelden naar de plaats van het ongeval om de duikploeg op te vangen en de duikuitrusting klaar te houden voor onderzoek. Directieleden hebben de familie ingelicht en waar mogelijk begeleid. Jan Weick, hoofd bedrijfsbureau van DCN, werd door de directie aangesteld de zaken te coördineren en intern onderzoek te doen naar de toedracht. “De verslagenheid onder alle collega’s was groot”, zegt hij. “Iedereen had tijd nodig om dit te verwerken, maar toch was iedereen zo professioneel en realistisch om de volgende dag weer aan het werk te gaan. Hoewel de productie absoluut lager zal zijn geweest dan de dag ervoor.”
Intussen deed DCN – 50 werknemers, omzet 5,5 miljoen – er alles aan om uit te zoeken hoe het ongeval had kunnen gebeuren. Met de twee collega’s die bij het ongeluk aanwezig waren, werd de dag van minuut tot minuut doorgesproken. “We bekeken welke beslissingen ze hebben genomen en welke risico’s er waren. Openheid is het belangrijkste: als er fouten zijn gemaakt, moet dat bekend worden. Anders levert dat later problemen op. Openheid van zaken geven is volgens mij de enige manier om met een ongeval binnen het bedrijf om te gaan”, zegt Jan Weick, hoofd bedrijfsbureau van Duik Combinatie Nederland. “Als je weet wat er is fout gegaan, kun je ervan leren en negatieve gedachten binnen het bedrijf voorkomen.”
De betrokkenen kunnen hun collega’s recht in de ogen aankijken. Uit het onderzoek blijkt dat alles wat ze gedaan hebben, volledig verklaarbaar is. Met de andere duikers van DCN praatten de twee mannen uitgebreid in sessies over het ongeval. “Na afloop van deze gesprekken waren ze opgelucht. Niemand was van mening dat ze anders hadden moeten handelen”, zegt Wijck.
DCN werd niet strafrechterlijk vervolgd. Wel oordeelde de arbeidsinspectie dat er gewerkt was op een niet-veilige werkplek en volgde er een boete. “Opdrachtgevers reageerden geschokt op het nieuws, maar zij verweten ons niets”, zegt Weick. “Iedereen weet hoe serieus wij veiligheid nemen.”
Naar aanleiding van het ongeval heeft DCN maatregelen genomen. Met grote regelmaat staat het onderwerp veiligheid op de agenda. Ook moeten duikers voordat zij aan hun werk beginnen een checklist invullen, om ze bewust na te laten denken over mogelijke gevaren. “We kunnen alleen maar hopen en blijven stimuleren dat ze die lijst niet op de automatische piloot invullen.”
Andere ondernemerscrises
- In juli verongelukte een bus van Solmar Tours in Frankrijk. Twee mensen kwamen om, tientallen anderen moesten worden gerepatrieerd. De schuldvraag is nog niet afgehandeld.
- In 2004 kwam een wandelaar om tijdens een groepsreis van Intertrek in Spanje. Binnenkort is er een rechtszaak omtrent de afwikkeling; is Intertrek schuldig of niet?
- In de chemische fabriek Diffutherm in Bergeijk explodeert in augustus 2004 een bitumenopslag en een tank met teerplasma. Na de explosie ontstaat brand. Vier mensen raken gewond. Sindsdien willen omwonenden de fabriek gesloten hebben.