Munie haalt inspiratie uit zijn geboorteland Somalië, het land dat hij op negenjarige leeftijd ontvluchtte vanwege de burgeroorlog. “De vrolijke uitbundigheid van de voering heeft dezelfde felle kleuren die ik ken uit Somalië.” Hij beschrijft zijn tassen: “Ze vallen op door de uitbundigheid. De voering is kleurig en er zitten handgemaakte details op, zoals plukken geitenhaar.”
New York
Op school sprong Munie er al uit met zijn creativiteit. “Toen ik vijf jaar geleden met mijn eerste zelfgemaakte tas de klas binnenliep, wilden drie medestudentes hem kopen. Ik maakte er nog een paar en verkocht ze voor € 35.”
Op zijn zeventiende, ging Munie kledingzaken af om zijn tassen te verkopen. De winkels wilden eerst niet meewerken. Pas nadat hij in het tijdschrift Celebrity stond en met het blad in de hand de winkels afging had hij succes. “Dat werkte meteen.” Zijn tassen zijn nog niet bekend bij Hollywoodsterren, maar zijn al wel gespot aan de arm van BN’ers.
In 2007 slaagde Munie voor de opleiding Mode en Kleding als ‘s lands beste mbo-leerling. Zijn kracht zit vooral in zijn persoonlijkheid en enthousiasme, denkt hij. “Ik kom niet over als de jongen die zaken komt doen, maar als de knul die het geweldig vindt om zijn tassen te verkopen.”
Gepassioneerd is hij zeker. “Ik wil elke tas zien voordat die de deur uit gaat. Het gaat niet om wat je verdient, maar dat je doet wat je aan het hart ligt. Groot zijn in New York lijkt me geweldig qua product, maar niet per se wat de omzet betreft. Dan had ik wel massaproducten in China laten maken.”
Een kleine stap richting New York is al gezet. “Ik ben vorig jaar met een koffer vol tassen naar Macy’s in New York gegaan en heb er tien verkocht. Deze zomer ga ik terug om het structureler aan te pakken”, vertelt hij. “Ik denk dat mijn tassen beter aanslaan in het buitenland. Als je hier uitbundige kleding draagt kijkt iedereen je raar aan.”
Omar Munie (22)
Bedrijf: Omar Munie Clothing
Gestart: 2006
Omzet: ongeveer € 300.000
Werknemers: 1 vast, 5 freelance, 8 stagiaires