Drukwerkdeal doet zo’n beetje alles op printgebied, van relatiegeschenken en kleding tot spandoeken en flyers. 95 procent van de verkoop is online. Het kantoor in Deventer is dus een echt e-commercepand, zegt marketeer Lourens Scholing. “Je vindt er onder andere onze klantenservice, marketing en development.”
“Oprichter Marco Aarnink begon met het bedrijf in 2005, samen met een compagnon. We waren toen in Nederland de eerste met zo’n businessmodel, hebben de markt flink op z’n kop gezet. Onze bedrijfscultuur? Jong, hardwerkend en een tikkie ADHD. Dat laatste zie je ook wel een beetje terug in ons kantoor.”
Kun je de ruimte omschrijven?
“Kleurrijk, dat in de eerste plaats. Oranje en wit zijn dominant, maar we werken met alles wat daartussen ligt. Een steriele witte kantoorruimte past niet bij een drukkerij, vinden we. Voor de rest is het een kantoortuin zoals dat past bij een techbedrijf. Spreekkamers in het midden en overal glas.
Op de begane grond hebben we een fitnessruimte, een gameroom en een grote aula voor events. Lunchen doen we altijd samen, in de kantine.
Ook gaaf: op grote displays volgen we real-time in elke ruimte de binnenkomende bestellingen op Google Maps. Zo houden we voortdurend in het oog waar we het echt voor doen. Er zit over het algemeen wat glasvezel tussen ons en onze klanten.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Dat is toch de branding, die is overal. Veel gezichten van medewerkers aan de muur, veel persoonlijke motto’s. De ideeën buitelen vaak over elkaar bij Drukwerkdeal. Dat zie je terug in de manier waarop de werkruimtes zijn ingericht. Het is een tikkie hyper allemaal. Zen, daar zijn we niet zo van.
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
“Het is gewoon ongelooflijk belangrijk dat iedereen die hier werkt Drukwerkdeal leeft en ademt. Ons hele bestaansrecht is anderen, dus onze klanten, te helpen zichzelf te promoten, te presenteren, een indruk te maken. Als je dat verkoopt, moet je zelf natuurlijk vol gaan voor die beleving. The proof of the pudding is in eating.”
Hoe kwam de ruimte tot stand?
“Een interieurontwerper heeft de klus uiteindelijk uitgevoerd, maar daar gingen een dikke zes maanden sparren met het management en onze vormgevers aan vooraf.”
Wat zijn de reacties van bezoekers?
“De meeste bezoekers verwachten een drukkerij binnen te stappen, maar wat ze zien is volop tech en e-commerce. De drukkerswereld is vanouds geen tak van sport waar hard werd ingezet op beleving en branding. Dat hebben wij vanaf het begin wel gedaan.”
Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed?
“Samen lunchen op vaste tijden is briljant. Natuurlijk is het niet voor iedereen mogelijk, de klantenservice moet doordraaien, maar de lunch is echt een tijd waarop het hele bedrijf samenkomt, de boterhammen smeert en de dag even doorneemt. Echt een sociaal smeermiddel.
Wat minder werkt? We zijn heel lang bezig geweest met klimaatbeheersing. Vooral ‘s zomers was het soms echt te warm. Inmiddels hebben we het redelijk onder controle, maar klimaat moet echt bovenaan elke checklist staan.”